Svenskarna mest positivt inställda till verktyg inspirerade av sociala medier i Europa

Stockholm, 15 november 2010 – Idag presenterade det webbaserade samarbetsverktyget Projectplace en europeisk undersökning som visar inställningen till olika kommunikationskanaler hos personer som arbetar i projekt. Undersökningen gjordes bland projektledare och projektmedlemmar i Skandinavien, Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Nederländerna. Resultaten tyder på att sociala medier kan ha en positiv inverkan på produktiviteten.

Europeiska projektmedlemmar anser att sociala verktyg kan hjälpa dem att arbeta effektivare. Mer än 50 procent tyckte att kommunikationsverktyg inspirerade av sociala funktioner kan förbättra effektiviteten och kommunikationen i projekt. Svenskarna var med 54,2 procent de som var mest positivt inställda .

”Många tror fortfarande att sociala medier enbart är avsedda för privat användning, och därmed missar de den potential som finns för affärskommunikation”, säger Pelle Hjortblad, vd på Projectplace. ”Det är dags att tänka om, ta det bästa från sociala medier och använda det i ett affärssammanhang, så som vi gjorde när vi lade till ett konversationsverktyg i Projectplace tidigare i år.”

88,6 procent använder enligt undersökningen helst e-mail för att utbyta information med projektmedlemmar. Företagspolicys förbjuder 13 procent av de tillfrågade över hela Europa att använda sociala medier på arbetet. Ändå är det totalt 22,5 procent som regelbundet använder dem i sitt arbete. De här siffrorna ligger i linje med Gartners förutsägelse att sociala kanaler och verktyg kommer att ersätta e-mail som kommunikationskanal för 20 procent av företagsanvändarna fram till 2014.

”Vi har under många år trott på att verktyg inspirerade av sociala medier kan förbättra kommunikationen och transparensen i projekt avsevärt”, säger Pelle Hjortblad, vd på Projectplace. ”Kommunikationsvägarna i projekt kommer att förändras i och med att människor idag är vana vid att ständigt vara uppkopplade och uppdaterade med den senaste informationen.”

Ytterligare en intressant upptäckt i undersökningen var att 16,4 procent angav att de brukar använda chatverktyg som MSN, Google talk och Yammer för att hålla kontakten med projektmedlemmar och utbyta information.

Mediakontakt Sverige:
Emma Hansson, Marketing Manager
E-mail: emma.hansson@projectplace.com
Pressrum för medier: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/projectplace_international

Följ oss:

• kundundersökning
  • sociala medier
  • projektsamarbete
  • pelle hjortblad

Projectplace International, tidigare känt som Projektplatsen, är marknadsledande i Europa inom projektsamarbete på webben. Sedan 1998 har Projectplace varit pionjär inom utvecklingen av projektverktyg online, inspirerat av Social Project Management.Tjänsten är tillgänglig på sju språk och hittills har över 590 000 använt verktyget till att förbättra kommunikation och samarbete i sina projekt. Företaget har drygt 120 anställda med huvudkontor i Stockholm och lokala kontor i Frankfurt, Amsterdam, Oslo och Köpenhamn. Besök oss på www.projectplace.se.