BOKRELEASE: I huvudet på en landshövding, av Gunnar Björk

Det är med glädje vi som förlag presenterar den här utgivningen berättar förläggare Jan Blomström. Gunnar Björks bok tillför oss läsare en unik inblick i något som så många berörs av i det dagliga livet, nämligen effekterna av det regionala utvecklingsarbetet där man bor.

Boken ger oss en unik tidsskildring av det regionala samtalet i Dalarna  under åren 1992-2001, den tid som Gunnar Björk är landshövding i Dalarna. En händelserik tidsepok där bl.a. Kopparbergs län begravdes till förmån för Dalarnas län, VM i skidor genomfördes och vi blev en del av den Europeiska gemenskapen.

Vi får en god inblick i flera av länets utmaningar, milstolpar och maktstrukturer, såväl som i kungafamiljernas besök. Dessutom bjuds vi på flertalet små händelser och anekdoter i en landshövdings tillvaro, inbrott i residenset, båtgåvor och flaggbestyr.

De regionala utvecklingsfrågorna lyfts även fram ur ett lite bredare perspektiv. Med personliga reflektioner belyser Gunnar statens roll, såväl ur ett historiskt perspektiv som deras moderna roll och förvaltningspolitik när det gäller den regionala utvecklingen. Något som ger det allmäna så tillgängligt att läsare från alla län och funktioner är lika berörda som de med genuint intresse för just Dalarna, berättar Jan vidare.

” Ja Du Gunnar, nu hänger vi på var sin vägg i Dalarna ”
Hälsning från Prosten Anders Åkerlund när landshövdingetiden var slut

OM FÖRFATTARENGunnar Björk, född och uppväxt i Sundborn utanför Falun, Dalarna.  Jobbade som landshövding i Dalarnas län under åren 1992-2001, efter tjugo år i Riksdagen för Gävleborgs län samt arbete i Regeringskansliet.

Gunnar Björk har innehaft ett stort antal uppdrag som ordförande i bolag och statliga myndigheter i tillägg till internationella uppdrag. Han är dessutom en av de i Sverige som utfört flest statliga utredningar, både som ordförande och som ledamot.

Efter tiden som landshövding har Gunnar bl.a. varit ordförande i Arlandabanan Infrastructure samt senior adviser på Högskolan Gävle. Idag är han också ordförande i Konung Gustaf V:s 90 årsfond.

Mer information om Prolead Förlag, klicka här.

Beställ ditt rec. exemplar HÄR!

• gunnar björk
  • landshövding
  • landshövdingar
  • bok
  • bokrelease
  • ny bok
  • regional utveckling
  • dalarna
  • residens
  • länsstyrelsen dalarna
  • prolead förlag
  • utgivning
  • förlag

Jan Blomström AB utgår från Gotland men har Sverige som främsta arbetsfält. Bolaget ägs till 100% av familjen Blomström och verksamheterna drivs som följande konceptprofiler inom bolaget:

• Affärspsykologen Jan Blomström Genom inspirationsföreläsningar, förändringsinsatser och författande verkar Jan för en arbetsmarknad där alla utvecklas och bidrar till hållbar framgång.
  • Prolead förlag Utgivning av kvalitativa böcker för inspiration och förändring. Grundandes 2010.