Lärarna fixar återhämtningen tillsammans.

Mental träning är lika viktig i arbetslivet som inom idrotten

Jan Buchar arbetar som rektor på Östermalmsskolan i Stockholm och är tidigare aktiv elitidrottare inom alpin skidåkning. Under sina år inom idrotten kom han i kontakt med mental träning och såg vilken påverkan det hade på idrottarnas välmående och presentation.

– Jag tror att arbetslivet har mycket att lära från idrotten. Lärarna arbetar i en stressig miljö och det är viktigt att få möjlighet att slappna av och återhämta sig, samtidigt som man bygger upp sin mentala styrka, säger Jan.

Lärarna går och återhämtar sig tillsammans

På sitt tidigare jobb fick Jan upp intresset för PromasMetoden® och såg återhämtningsfåtöljen som ett perfekt sätt få in återhämtning och mental träning på arbetsplatsen. I dag har de cirka 60 anställda tillgång till ett avslappningsrum där det finns möjlighet att i en avskild miljö använda Promas återhämtningsfåtölj under arbetstid.

Ofta går lärarna tillsammans och tar en återhämtning ihop, då vi har investerat i 2st fåtöljer.

– Det blir mer ”legitimt” att gå tillsammans med en kollega för att ta en avslappningstund. Likaväl som att ta en fika ihop kan vi lika väl ta en återhämtningspus ihop, säger en av lärarna på skolan.

– Som rektor tycker jag det är viktigt att skapa förutsättningar och göra det enkelt för de anställda att ta ansvar för sin stresshantering, därför uppskattar jag återhämtningsfåtöljen med mental träning i kombination med massage och återhämtning, berättar Jan.

Även eleverna lever i en stressig miljö med höga krav och man har testat återhämtningsprogrammen på mellanstadieelever, vilket har haft en positiv effekt.

– Från idrotten vet jag hur viktigt det är att återhämta både kroppen och hjärnan. Jag skulle gärna se att man tidigt lärde eleverna att hantera sin stress på ett konstruktivt sätt och ta tid för återhämtning, säger Jan.

Framöver satsar skolan ytterligare på förebyggande arbete genom PromasMetoden®. Man har bland annat planerat in en större hälsoanalys samt inspirerande föreläsningar inom stresshantering, energi och harmoni på jobbet samt hälsofrämjande kultur.

– Vi börjar få in tänket kring välmående och mental träning på skolan, men vi måste arbeta mer med kunskap och att lärarna ska bli medvetna om hur man hanterar och motverkar stress, menar Jan.