Proplate satsar i England

Proplate satsar på den brittiska marknaden och öppnar säljkontor i Newcastle. Intresset för företagets produkter är stort på världsmarknaden och nu förstärker man sin internationella närvaro genom ett nytt kontor i England.

- Det är en stor och intressant marknad och vi ser att det finns en tydlig nisch för våra produkter här, säger VD Max Björk.

Den som kommer leda den nyöppnade verksamheten är Ian Hardy, Head of Business Development. Ian har en gedigen erfarenhet från stålindustrin, stort internationellt kontaktnät och vana av att arbeta med svenska företag. Ian Hardy kommer också att jobba med affärsutveckling med fokus på de internationella affärerna.

- Med rekryteringen av Ian ser vi att vi har alla förutsättningar för att växa stort de närmaste åren, konstaterar Max Björk.

Ian Hardy kommenterar Proplates etablering i England med att konstatera:

- I England saknar vi den här typen av leverantör som kan tillverka allt in-house. Därför ser vi en stor potential för Proplate på den brittiska marknaden.

• Södermanland

Proplate är en ledande leverantör av komponenter i grovplåt till globala företag inom kran-, vind- och gruvindustri samt till tillverkare av entreprenadmaskiner. Slutprodukter är t ex bandgående lyftkranar och mobilkranar, fundamentlösningar till vindkraftverk, entreprenadmaskiner samt kvarnar och transportvagnar i gruvor. Proplates produktionsanläggning i Oxelösund är en av världens modernaste i sitt slag. Här skärs, bearbetas och målas monteringsfärdiga komponenter i grovplåt till kunder världen över. Bland kunderna återfinns bland annat: Liebherr, Atlas Copco, Toyota Material Handling, Metso, LKAB och Kobelco.

Max Björk