Proplate stärker sin internationella närvaro med ny försäljningschef

Ian Hardy blir ny försäljningschef på Proplate. Med 30 års erfarenhet från stålindustrin ser han fram emot att leda arbetet för att ytterligare stärka Proplates position på den internationella marknaden.

Ian, som jobbat på Proplate sedan 2016, har gedigen erfarenhet från stålindustrin, stort internationellt kontaktnät och vana av att arbeta med svenska företag. Han har tidigare varit CEO för Spartan UK samt General Manager för Outokompu Plate Service Center Group med sex stål service center i europeiska länder.

Tidigare försäljningschef Johan Törnqvist går vidare till positionen som Senior Technical Advisor. Det innebär att Proplate förstärker sitt fokus på teknisk utveckling tillsammans med kunderna.

- Den nya organisationen ger oss mer kapacitet och större möjligheter att utveckla våra kundrelationer och affärmöjligheter, konstaterar försäljningschef Ian Hardy. Vi kommer att fortsätta att arbeta nära tillsammans med våra kunder för att gemensamt utveckla affärer och hitta lösningar.

I samband med utnämnandet av Ian Hardy till försäljningschef genomförs även andra förändringar i Proplate Oxelösunds ledning.

Johan Törnqvist går vidare från försäljningschef till att bli Senior Technical Advisor. Produktionschef Fredrik Döring tar över rollen som platschef för Proplate Oxelösund, samtidigt som tidigare platschef Johan Björklund blir CFO för Proplate AB och därmed ekonomiansvarig för koncernen. IT-chef är som tidigare Henrik Nordlöf och VD är fortsatt Max Björk.

• Byggnadsindustrin

Proplate är en ledande leverantör av komponenter i grovplåt till globala företag inom kran-, vind- och gruvindustri samt till tillverkare av entreprenadmaskiner. Slutprodukter är t ex bandgående lyftkranar och mobilkranar, fundamentlösningar till vindkraftverk, entreprenadmaskiner samt kvarnar och transportvagnar i gruvor. Proplates produktionsanläggning i Oxelösund är en av världens modernaste i sitt slag. Här skärs, bearbetas och målas monteringsfärdiga komponenter i grovplåt till kunder världen över. Bland kunderna återfinns bland annat: Liebherr, Atlas Copco, Toyota Material Handling, Metso, Nordex och Kobelco.

Josefine Lilja

Presskontakt Marketing & Communications Manager Press, kommunikation, marknadsföring +46 70 89 88 582

Max Björk