Patientvagn Proton S10 som används för patienttransporter är en av de produkter som Proton Caretec utvecklar och tillverkar i Skillingaryd.

Strategi och långsiktighet ger lyckade upphandlingar för småländska Proton Caretec

100 procent lyckade upphandlingar för Proton Caretec under det senaste året – hur känns det Michael Jonasson, marknads- och försäljningschef?

– Underbart! konstaterar Michael nöjt.

Alla upphandlingar som Proton Caretec deltagit i sedan juni 2016 har man vunnit. Och bakom den prestationen ligger ett målmedvetet och långsiktigt arbete.

– Det påbörjas redan hos säljarna som har väldigt hög närvaro och kontakt med kunden. På så vis fångar vi upp önskemål och krav väldigt tidigt i processen samt skapar förtroende för oss hos kunden, säger Michael. Nära kontakt med kunden skapar också möjligheter för dem att lära känna Proton Caretecs produkter i ett tidigt skede.

– Och då har vi möjlighet att få våra produkters unika egenskaper inskrivna i kravspecifikationen redan från början, säger Michael. Att identifiera nyckelpersoner hos kunden är en viktig del av det långsiktiga arbetet för att ta hem avtalen. Vilka personer i organisationen som har störst möjlighet att påverka upphandlingen.

– Och sedan när själva upphandlingen kommer ut är det förstås ett väldigt stort jobb i att skriva så noggrant och enkelt som möjligt för att kunden ska förstå precis vad vi menar, säger Michael.

En annan faktor som betytt mycket för att ta hem avtalen är hög flexibilitet.

– Vi har hela tiden varit flexibla att möta kundens efterfrågan, till exempel på tillbehör som vi kanske inte ens har haft i vårt sortiment men som vi har kunnat skapa, säger Michael. Det skapar förtroende, något som är viktigt för att ha chans att konkurrera om avtalen.

– Man måste veta att Proton Caretec är ett företag att lita på och att våra produkter håller vad de lovar, säger Michael.

Och hur mycket betyder priset?

– Självklart måste vi vara marknadsmässigt konkurrenskraftiga för att kunna vinna avtalen, men det gör också sitt till att våra produkter har funnits länge på marknaden och har en historia. Att vi erbjuder svensktillverkade produkter är också ett plus, säger Michael.