Proton Finishing investerar i ny line för ED- och pulverlackering

Proton Finishing investerar i ny line för ED- och pulverlackering

Proton Group har målsättningen att vara ledande inom alla sina affärsområden. Nu genomförs omfattande investeringar inom affärsområdet Proton Finishing.

I vår börjar projektet med att bygga en helt ny ED- och pulverlackeringsline på Proton Finishing Industripulver i Anderstorp. Anläggningen byggs i tre etapper och beräknas stå helt klar 2018. Med den här satsningen befäster ytbehandlingsleverantören sin position som en av de ledande pulverlackerarna till fordons- och övrig verkstadsindustri.

Mikael Gillberg, produktionschef på Industripulver, har lång erfarenhet av ytbehandlingsbranschen och är mycket nöjd med att investeringen nu är beslutad.

– I och med den här investeringen kan vi fortsätta vara en stark leverantör till fordonsindustrin. Vi kommer att kunna bredda vår flora av produkter storleksmässigt och vi ökar produktionskapaciteten med nära 50 %. Samtidigt tryggar vi framtiden för vår personal, säger Mikael Gillberg, som även ser att investeringen kommer att innebära nya arbetstillfällen.

Proton Finishing gör ytterligare framtidssatsningar under året och investerar i en ny förbehandlingstunnel till pulverlackeringsanläggningen i Eskilstuna.

– Med de här satsningarna ökar vår konkurrenskraft. Vi stärker vår position på marknaden och säkrar framtida krav för bland annat den nya generationens tunga lastbilar, säger Henrik Dyberg, operativ chef för Proton Finishing.

För ytterligare information är ni välkomna att kontakta:

Magnus Biesse, vd, Proton Finishing (och koncernchef Proton Group)
Direkt: 0370-65 62 02 Mobiltelefon: 073-370 36 66
E-post: magnus.biesse@proton.se