Smakrikedom och elegans från Lorenzo Zonin

Hela vingården drivs sedan starten helt biodynamiskt. Naturen styr och Lorenzo Zonin stöttar och utvecklar egendomen varje dag. Jorden är rik av liv och vinrankorna är friska och starka. Läget i Gavorrano som ligger i södra Maremma är gynnsamt med friska vindar från havet som torkar upp i vingården och druvorna är på så vis mycket välmående trots ibland höga sommartemperaturer. Vinden är en grundläggande faktor i den optimala mognaden av druvorna och dess utveckling. Jorden består framför allt av grus med stor mineralrikedom som eroderat ned från kullarna i Gavorrano. Vinifiering sker endast med vildjäst och lagring sker på neutrala franska barriquer som rackas vid nedgående månfas för att undvika filtrering.

I september 2015 fick Carandelle Sangiovese 91 poäng av James Suckling.

Med en doft av röda körsbär tillsammans med ton av jordgubbar och söta kryddor. Smaken är frisk med en naturlig lätthet. Röda körsbär och låga toner av jordgubbar samt toner av kanel följer med vinet på ett långt elegant avslut i friskstil som också skapar en saliverande känsla av ytterligare ett glas, speciellt till lammrätter med en bukett av örter men också till eleganta vilträtter.

Carandelle Sangiovese 2014. Lanseras på Systembolaget den 8 april.

Pris: 159 kr

Artikelnr: 90028-01

Volym: 750 ml

Alk: 13 %

För mer information, kontakta:

Elisabeth Engelsen Ellqvist

eee@provinum.se

Eller kommunikationsansvarig:

Camilla Zander

camilla@provinum.se

• Dryck

• carandelle sangiovese 2014
  • podere san cristoforo
  • provinum vinhandel

Provinum arbetar med gastronomi baserad på en mycket lång och gedigen dryckeserfarenhet. Provinum är en dryckesimportör som söker helheten, kombinationerna som gör att mat och dryck tillsammans smakar lite bättre.