Med silvertejp i hårbotten

Jag fick nyss frågan om man kan ha psoriasis i hårbotten. Om man kan! svarade jag. Det är till och med ganska vanligt och sjukdomen startar ofta där. Men så tur att det inte syns sa den som ställde frågan. Så oändligt tröttsamt tänkte jag. Tröttsamt att det fortfarande är så svårt att förklara vad psoriasis är, hur den kan påverka oss och att den kan vara nog så jobbig även om den inte syns, under kläder eller i just hårbotten.

Så här skulle man kunna beskriva upplevelsen av psoriasis i hårbotten: Tänk dig att du tog bort allt ditt hår. Därefter tänker du dig hur någon tejpar din skalp med perforerad silvertejp. Tejpen ska sitta så snävt att det ska strama om du rör ansiktet, till exempel gäspar eller höjer på ögonbrynen. Låt sen håret växa ut genom de små perforerade hålen. Så småningom börjar tejpen sakta flagna, små partiklar ramlar ständigt ned på dina axlar, din fåtölj, i handfatatet etc. Överproduktionen av hud gör psoriasis till en flagnande, fjällande sjukdom. Nu börjar det klia rejält och du river dig blodig, petar i den tjocka tejpen för att få loss den, men ju mer du petar desto mer psoriasis bildas, för så funkar psoriasis.

Det är som värst efter en hårtvätt. Då är hårbotten så torr att den knastrar och tejpen smiter åt som värst. Nu gör det rent ont i hårbotten och du kommer inte åt att smörja den med mjukgörande kräm på alla ställen på egen hand utan måste be någon om hjälp. Föresten blir håret fett och fult med mjukgörande kräm och du känner dig inte fräsch. Det här är långt ifrån en härlig behandling hos en frisör. Faktum är att du kanske undviker att gå till frisören när du har det så här. Du orkar varken med frågor eller att de river och sliter med kammen.

Dessutom har utslagen kanske krupit ned mot pannan och bak i nacken och syns nu utåt. För att bli av med ”silvertejpen” måste du behandla din hårbotten i flera veckor, med krämer och medicinska preparat som dessutom kan svida. Men även om du gör rätt hela vägen kan besvären vara kvar. Det är inte alltid enkelt att vare sig ha eller framgångsrikt behandla psoriasis i hårbotten.

Psoriasis är en kronisk sjukdom som kan drabba flera organ i kroppen och därmed vara eller bli allvarlig. Att ha psoriasis i hårbotten är inte enbart ett kosmetiskt problem, det är mycket, mycket värre än så. Psoriasisförbundet arbetar för att öka kunskapen om sjukdomen hos allmänheten, i vården och hos politiker. Bli medlem du också, tillsammans är vi många!

/Tina Norgren
ordförande i Psoriasisförbundet