Publit och Norstedts tecknar nytt avtal

Norstedts Förlagsgrupp (Norstedts och Rabén & Sjögren) ingår nu ett nytt avtal med Publit för att låta dem hantera stor del av förlagsgruppen digitala bokutgivning, som eböcker och ljudböcker i prenumerationstjänster samt Print on Demand.

Norstedts Förlagsgrupp har sedan 2011 använt Publit för produktion av eböcker samt distribution till vissa försäljningskanaler. Publit har också producerat och distribuerat Norstedts Print on Demand-utgivning. Som det första av Sveriges större förlag så tillgängliggjorde man, via Publit, stora delar av sin backlist både som eböcker och print on demand redan 2011.

Nu fördjupas samarbetet genom att Norstedts även distribuerar sina eböcker och digitala ljudböcker till prenumerationstjänsterna på marknaden via Publit.

För att kunna hjälpa förlagen med hela sin digitala utgivning lägger nu Publit också till ljudboken som ett av sina format. I och med detta hanterar man nu alla bokformat i sitt system.

Förlagsbranschen har kommit att bli allt mer snårig. Fler format, fler försäljningskanaler och dessutom ett antal nya, innovativa affärsmodeller. Att betala sin bokkonsumtion med en månadsavgift är idag vardag för många läsare. Dessutom ökar försäljningen direkt från förlag till slutkund. Man vill kunna köpa böcker direkt på Facebooksidor, bloggar och hemsidor.

- Vi har länge tänkt lägga till ljudböcker i Publit men har velat avvakta marknadens förändring. Nu har ljudboksmarknaden börjat sätta sig och i och med detta förstår vi bättre hur vi kan göra nytta för förlagen säger Per Helin, Grundare och VD för Publit.

- Norstedts behöver säkra upp ett digitalt flöde som säkerställer att våra rättigheter och villkor stämmer över hela ledet. Allt fler kanaler gör att detta blir mer och mer administrativt krävande. Vi behöver dessutom ha försäljningsdata från de olika prenumerationskanalerna samlade på ett ställe. Publit hjälper oss med bägge delar. Dessutom kan vi på allvar använda Publits lösning för att sälja direkt till slutkund vilket är något vi nu vill testa och utvärdera i ett antal projekt säger Rickard Henley, digital chef på Norstedts förlagsgrupp.

• Webbtjänster

• publit
  • print on demand
  • e-böcker
  • förlagsbranschen
  • digital distribution
  • norstedts

Publit, som grundades 2008, är en publiceringstjänst för alla typer av bokutgivning. Publits ledstjärna har alltid varit att göra det enklare att publicera och sälja böcker. Idag samarbetar Publit med över 750 förlag, företag och organisationer.

Per Helin

Presskontakt Grundare Försäljning och företagsstyrning