En erfaren spelare med bra laguppställning som vill utveckla retailbranschen

Han har breddat och fördjupat sina kunskaper inom många olika branscher. Genom att i varierande roller möta tuffa utmaningar har han upptäckt att det alltid är teamet som tillsammans skapar framgången. Vi pratar ledarskap och retailtrender med Stefano Crozzoli, aktuell som ny vd på Pulsen Retail.

För drygt tio år sedan kom Stefano Crozzoli in i retailbranschen på allvar. Då gjorde e-handelsbolaget Jetshop en nysatsning på e-handelsområdet och Stefano kom in som operativ chef.

– Jag hade ju hållit på lite med IT via Telia, wifi och bredband, men det var ju en helt annan värld. Jag förstod ju inte helt vart resan var på väg när jag sökte jobbet, men jag kände direkt att det här är ett spännande uppdrag som kan vara kul. Vi jobbade med rena e-handels- och detaljhandelsbolag med kontakter inom olika typer av bolag – klädkedjor, bilföretag, däckåterförsäljare, telekombolag och restaurang – en massa olika branscher. Någon försökte sälja kanariefåglar via e-handel minns jag, skrattande. Jetshop var ett spännande, ungt bolag, med många jäkligt drivna människor, berättar Stefano Crozzoli.

Bakom sig hade han en karriär från restaurang- och hotellbranschen, Martin & Servera men också från tryckerikedjan JustNu, hemelektronikkedjan Expert och uppbyggnaden av bredbandsoperatören Telia Homerun i Norden. Genomgående ser man i meritförteckningen jobb med fokus på att ta i där det behövs och övervinna svåra utmaningar tillsammans med sina team.

Under åren Stefano var på plats genomgick Jetshop stora förändringar, både i takt med att e-handelsområdet i stort växte och genom att det egna bolaget också mognade och kunde ta sig an större delar på marknaden. Idag är Jetshop en av de ledande e-handelsleverantörerna på svenska marknaden med duktiga medarbetare. Runt 2016 kom en ny ägare in i bolaget och Stefano gick tillsammans med Jetshops grundare Christian Zanders vidare in i ett nytt samarbete kring de två bolagen MProfile och Testagram.

– Det har varit spännande att se de bolagen växa under de senaste snart 3 åren. Framförallt är var det ett stort ansvar att ta sig an Christians snart hundra år gamla familjeföretag inom profil. Men nu är det dags för nästa steg tillsammans med Pulsen Retail. Sedan min tid på JustNu i Borås känner jag till Pulsen som ett familjeföretag, med starka ägare som har stenkoll på sin affär och en bra struktur. Det attraherar mig starkt – att jobba med proffsiga, kunniga människor i en bra organisation, men framför allt att lära mig mycket nytt på en spännande resa. Det finns helt enkelt goda förutsättningar att tillsammans med medarbetarna göra något riktigt bra. Så det här blir superspännande, säger Stefano.

EN RETAILBRANSCH I FÖRÄNDRING

Retail och detaljhandel är en av de branscher som förändras mest just nu. Nya spelare kommer in på marknaden och konsumenternas beteenden förändras genom den digitalisering som pågår i alla delar av samhället. Men det är samtidigt förändringar som tar tid att genomföra och Stefano Crozzoli ser att man måste ha respekt för tidsperspektivet även när man gärna vill springa fort.

– Retailbolag står fortsatt inför stora utmaningar kring att koppla ihop fysisk och digital handel. Många kommer behöva förbereda sig med mindre - men smartare - butiker med mycket hög servicegrad, och genom att fokusera mer på e-handelsområdet för att bygga ett mer attraktivt kunderbjudande mot konsumenten, säger Stefano och fortsätter:

– Men det är inte bara nytt tänk kring butiker eller nya processer som behövs. Det kommer också krävas nya medarbetare och kompetenser inom retailområdet, och ett ekosystem av bolag, leverantörer, lösningar och kunskap som samverkar för att skapa bra affärer. Så det är även fortsatt en stor förändringsresa vi har framför oss.

STORT BEHOV AV NYA KOMPETENSER

Att det saknas digital kompetens inom hela detaljhandelsindustrin är ingen underdrift, och att det tar tid att få fram den är en stor utmaning enligt Stefano. Inom en del bolag saknas även kunskap på ledningsnivå för att kunna se vilka förändringar man står inför. Alla i en ledningsgrupp behöver inte vara strateger och alla behöver heller inte kunna det digitala, menar Stefano, men man måste se till att man tillsammans har ett team som klarar förändringen.

– Jag tror att det finns ett mycket stort behov i hela branschen av den kompetens som finns inom Pulsen. Det som är extra intressant inom Pulsen Retail är att det också finns en affärssystemsmotor som funkar väldigt bra hos flera av retailbolagen. Kombinationen av hög kompetens inom såväl teknik som retail gör bolaget till en viktig aktör. Därför har Pulsen Retail en mycket spännande roll på marknaden och jag ser fram emot att sätta mig in i det tillsammans med mina duktiga medarbetare på bolaget, säger Stefano.

ETT LYHÖRT LEDARSKAP

Bland det första Stefano kommer göra i sin nya roll är att lära känna sina nya lagmedlemmar bättre. Han vill gärna veta mer om hur livet ser ut även utanför arbetsplatsen.

– Jag är nyfiken i grunden och tror det är viktigt att se till helheten för att skapa ett liv i balans både på jobbet och privat. Grunden för att göra ett bra jobb är att man har ett bra socialt liv och att familjen mår bra. Jag är en lyhörd person och en god lyssnare, och jag tycker det är mycket viktigt för att lära känna de jag jobbar tillsammans med, säger Stefano.

Stefano kommer även börja med att besöka Pulsen Retails kunder för att lära sig mer om vilka behov och utmaningar de har, och inte minst hur samarbetet med Pulsen fungerar.

– En del kommer säkert höja oss till skyarna. Andra kanske kommer vara förbannade på oss. Men det är så det är. För mig är det viktigt att snabbt få en känsla för relationen med våra kunder, säger Stefano.

TILLSAMMANS SOM ETT LAG

En ledare präglar naturligtvis sin organisation. För Stefano är det tydligt att det är teamet som han har kommit att värdesätta mest.

– Det är ju en rätt klassisk grej att vilja komma med alla svaren själv som ny ledare. Så funkar inte jag. För mig är det inte så viktigt vem som är chef, utan det är mer framgången som visar hur väl vi lyckas eller vart vi ska ta vägen någonstans. Jag förutsätter att vi har rätt person på rätt plats, att vi gör det vi ska göra, och att vi som team blir starkare än en ensam ledare. Så man kommer märka av att jag är mån om att gruppen ska prestera tillsammans. Det hänger nog ihop med mitt idrottsintresse. Jag spelade hockey i många, många år, och föreningslivet och "laget före jaget" har varit viktigt för mig. Det tillsammans med bra balans i tillvaron och intresset för att göra goda affärer tror jag driver mig mycket, avslutar Stefano.

---

Texten finns även på https://pulsen.se/retail/artikel/2019-04-09-en-erfaren-spelare-med-bra-laguppstallning-som-vill-utveckla-retailbranschen.html

• pulsen retail