Christian Wibeck och Henrik Sund på nyskapade bolaget Shibuya, en del av Pulsenkoncernen. (Foto: Nadia Tahir/Pulsen)

Henrik Sund blir styrelseordförande i nysatsningen Shibuya

Sammanslagningen av Pulsen Production och Shibuya Crossing innebär inte bara en ökad produkt- och tjänsteportfölj. Det nya bolaget kommer också fylla ett hål på marknaden och ta en stark position inom IBM Power. Med 30 års erfarenhet av IT och telekom plockas Henrik Sund in som styrelseordförande i Shibuya.

I början av mars gick Pulsen Production samman med Shibuya Crossing och bildade det nya bolaget Shibuya, som en del av Pulsenkoncernen. Sammanslagningen innebär inte bara ett nytt företag med bredare produkt- och tjänsteutbud, utan också en möjlighet att fylla ett hål på marknaden. IT- och telekom-veteranen Henrik Sund går in som styrelseordförande i bolaget.

- De här två bolagen går ihop för att det finns väldigt bra samverkansmöjligheter. De bidrar båda med sina respektive styrkor och kompletterar varandras portföljer, vilket betyder fler möjligheter för kunderna att ta del av nya tjänster, produkter och kompetenser. Man får dessutom större spridning geografiskt – Pulsen Production har sitt fäste i Västsverige och Shibuya i östra delen av landet. Resultatet blir ett starkare bolag på många plan, säger Henrik Sund och fortsätter:

- Det finns ett antal andra bolag i ungefär samma storlek som Pulsen Production och Shibuya var innan sammanslagningen, och det finns ett par globala och nordiska jättar. Däremellan ekar det ganska tomt, och många kunder blir för små för de stora bolagen eller för stora för de små. Där kan Shibuya täcka hålet med sina ca 120 medarbetare.

Det nya bolaget kommer erbjuda både konsult- och drifttjänster, bland annat inom Intel, tredjepartsservice och säker kommunikation. Man växer sig också starkare inom IBM Power. Henrik Sund ser många fördelar med den stärkta kompetensen, både för kunder och medarbetare.

- Vi kommer få större muskler på IBM Power-fronten och bli väldigt duktiga på den formen av hårdvara och kringliggande tjänster. Jag har haft en dialog med IBM som varit väldigt positiva till oss som en ännu mer dedikerad partner. Medarbetare i vårt bolag får också chansen att bredda sig kunskapsmässigt och jobba med fler saker än tidigare.

Spännande resa med kunderna

Henrik Sund har varit verksam inom IT och telekom de senaste 30 åren, och har jobbat tillsammans med Pulsens ägarfamilj Bartholdson i omkring tio år. Han ser stora möjligheter med det nya bolaget och sin roll som styrelseordförande, men betonar att sammanslagningen sker gradvis.

- Bolagen ska nu börja jobba tillsammans genom en successiv integration där vi säkerställer att allt går lugnt och sansat till. Vi kommer behålla kundfokus hela vägen och se till så att det blir bra för alla inblandade.

- Jag tycker det här ska bli jättespännande. Vi har bra förutsättningar för att kunna göra ett riktigt bra jobb och skaka om en del på marknaden. Det ska bli väldigt kul att jobba ihop med de kompetenta medarbetarna i Shibuya och ta oss riktigt långt tillsammans med våra kunder, avslutar Henrik Sund.

* Pulsen Integration erbjuder marknadsledande tjänster inom Cyber Security och Integration. Tjänsterna innefattar allt från strategi och organisation till teknisk implementation, support och förvaltning. Som en av Nordens ledande leverantörer av säkra och digitala informationsflöden erbjuder bolaget en unik kombination av expertkunskap, proaktiv service, innovativa tjänster och välbeprövad metodik. Pulsen Integration är en del av Pulsenkoncernen.

* Pulsen Omsorg levererar egenutvecklade systemlösningar och tjänster till kommunal socialtjänst och privata vårdgivare. Pulsen har varit verksamt inom området i över 30 år och bolagets medarbetare har lång erfarenhet från såväl IT-sidan som omsorgsområdet. Med individen och användaren i fokus skapar Pulsen Omsorg tjänster som präglas av säkerhet, mobilitet och effektiva arbetssätt. Pulsen Omsorg är en del av Pulsenkoncernen.

* Pulsen Retail arbetar med handelslösningar som bygger på Pulsens unikt långa erfarenhet inom både IT och handel. Systemstödet Harmoney är en skalbar lösning som låter kunderna hantera fysiska butiker, onlinebutiker, lager, inköp, logistik, betalsystem och mycket mer i ett och samma system. Pulsen Retail hjälper varje dag Nordens största e-handelsföretag att hantera hundratusentals ordrar från konsumenter i 20 olika länder. Pulsen Retail är en del av Pulsenkoncernen.

* Pulsen Konferens är Borås första KRAV-certifierade lunch- och konferensanläggning. Med ett utpräglat hållbarhetstänk både på konferens- och restaurangsidan levererar bolaget bra möten för allt från två till 400 personer i funktionella och trivsamma lokaler i centrala Borås. Pulsen Konferens är en del av Pulsenkoncernen.

Pulsen Fastigheter förvärvar, skapar och förvaltar kreativa och inspirerande miljöer för anställda och kunder för kontors-, industri- och lagerverksamheter, samt för boende i bolagets bostadshus. Företaget förvaltar och utvecklar cirka 100 000 kvm lokal- och bostadsytor i Borås, Stockholm och Småland. Pulsen Fastigheter är en del av Pulsenkoncernen.

Pulsen grundades 1964 och är idag Sveriges mest erfarna techbolag. Den familjeägda koncernen har över 1400 anställda och en omsättning närmare 3,5 miljarder kronor. Koncernen består av de fyra IT-bolagen Pulsen Integration, Pulsen Omsorg, Pulsen Production och Pulsen Retail, samt Pedab Group, Pulsen Fastigheter, Pulsen Konferens, Releasy och Indicate Me, Hjältevadshus, 21 Grams och Pulsen kapitalförvaltning. Pulsen AB är koncernmoder och har sin bas i Borås.