Pulsen stödjer Garissa, Barncancerfonden och forskning kring multiresistenta bakterier med julgåvor

För Pulsen har långsiktighet alltid varit en ledstjärna. Det har gällt i relationen med kunder och samarbetspartner, med medarbetare och i sina affärer. Det är en självklarhet för Pulsen att driva verksamheterna på ett sätt som tar ansvar för de ekonomiska, sociala och miljömässiga resurser man förvaltar.

Inom sitt hållbarhetsarbete har Pulsen valt ut fyra av FN:s globala mål som bolaget prioriterar extra mycket. Dessa hittar man inom områdena hälsa, utbildning, jämställdhet och energi. Med dem som utgångspunkt har Pulsen precis som tidigare år valt att ge en julgåva till 3 organisationer som gör ett väldigt viktigt arbete både i Sverige och internationellt: Garissa, Barncancerfonden och forskning kring multiresistenta bakterier.

• Garissa
    Garissa är en by som ligger 30 mil öster om Nairobi i Kenya. Här lever ett nomadfolk vars vardag präglas av extrem hetta, fattigdom och svält. Religion och gamla traditioner genomsyrar samhället där flickor och kvinnor står allra lägst i rang. Könsstympning, tvångsgifte och kvinnovåld är vanligt.

Här driver sedan 1989 Monica och Carl-Axel Ekman ett flickhem där 117 föräldralösa flickor får en trygg fristad. Man driver också en flickskola med cirka 400 elever samt en förlossningsklinik där kvinnor får hjälp vid förlossningen och där jordemödrar får utbildning.
    garissa.se
  • Barncancerfonden
    Barncancerfonden arbetar för att bekämpa barncancer och se till att drabbade och deras familjer får den vård och stöd de behöver. Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Idag klarar sig 80% av barnen, men så sent som på 1970-talet var förhållandena de omvända. Barncancerfonden medfinansierar nästan alla forskningsprojekt som rör barncancer.
    barncancerfonden.se
  • Forskning kring multiresistenta bakterier
    Ett växande globalt hot mot vår hälsa är spridningen av multiresistenta bakterier. Sjukdomar som idag botas med antibiotika, som till exempel lunginflammation, riskerar att bli dödliga igen i takt med att antibiotikan tappar sin verkan. För att motverka detta behövs globala insatser på bred front och fortsatt forskning.
    Pulsen ger ett stöd till professor Cecilia Stålsby Lundborgs forskargrupp ”Health Systems and Policy” på Karolinska Institutet.
    ki.se