​Pulsens grundare utsedd till hedersledamot vid Västgöta Nation i Lund

Vid en ceremoni tidigare i mars utsågs Wigar Bartholdson, Pulsenkoncernens grundare och ägare, till hedersledamot vid Västgöta Nation i Lund. Wigar får utnämningen för sina storskaliga åtaganden under sin karriär, både inom affärsvärlden och inom fotbollen.

Västgöta Nation, med ursprung tillbaka 1600-talet, är en av tretton nationer vid Lunds universitet och är den nation som samlar näst flest av lundastudenterna. Det är också den nation av växer snabbast i Lund, och det är väl därför passande att man i år utser en hedersledamot som har över fem decenniers erfarenhet av att skapa expansion och tillväxt. Efter en framgångsrik fotbollskarriär inom Elfsborg grundade Wigar Bartholdson år 1964 det företag som kommit att bli familjeägda Pulsenkoncernen, idag med över tusen anställda och en omsättning på flera miljarder.

Hedersledamöter i Västgöta Nation utses enligt följande kriterier:

”Till hedersledamöter kan nationen kalla män och kvinnor, företrädesvis västgötar, som gjort sig förtjänta inom kulturen eller vetenskapen, eller på annat sätt visat sig framstående inom sitt område. Kallas till hedersledamot kan även den som synnerligen främjat nationens intresse och till vilken nationen på detta sätt vill framföra sin uppskattning.”

Det var i mars i år som Pulsens grundare och ägare Wigar Bartholdson utsågs till hedersledamot med nedanstående motivering:

”Wigar Bartholdson, ingenjör och företagsledare från Borås, är ursprungligen från Herrljunga och har i sin karriär tagit sig an flera storskaliga åtaganden, bland annat grundandet och mångårig VD för företagsgruppen Pulsen. Wigar har också en bakgrund som fotbollsspelare i IF Elfsborg och blev allsvensk guldmedaljör 1961. Vi är ärade att knyta Wigar till Västgöta Nation och få ta del av hans stora kunnande och upplevelser.”

----

Pulsenkoncernen har över 1000 anställda och omsätter mer än 2,3 miljarder kronor. Företaget har varit familjeägt allt sedan starten 1964 och har en stark tradition av expansion genom långsiktighet. Detta har resulterat i mångåriga kundrelationer, inte minst med landets kommuner och expansiva distanshandelsföretag.

Pulsenkoncernen har sin grund inom IT, men består idag av tio olika verksamheter: de fyra IT-bolagen Pulsen Integration, Pulsen Omsorg, Pulsen Production och Pulsen Retail, samt Pedab Group, Pulsen Fastighet, Releasy, Hjältevadshus, 21 Grams och Pulsen kapitalförvaltning. Pulsen AB är koncernmoder och styrelsens säte är i Borås.