Kökstrender 2019 - Miljöengagemang på burk trendigt i köket

Kökstrender 2019 - Miljöengagemang på burk trendigt i köket

Avfallssortering, mattsvarta kranar och wifi-fritt – är det vad som väntar i köksinredningen?

Vi bad Sveriges vassaste trendanalytiker inom design och inredning, Stefan Nilsson, berätta vad som händer framöver.

Stefan Nilsson har analyserat konsumtions- och inredningstrender i 20 år. Han har drivit PR-byrå och designgalleri och är flitigt anlitad av medier och företag som behöver få veta vad som komma skall inom inredning, färger, former och trender.

När vi träffas i en av Puustellis butiker berättar han att miljöfrågan ännu en gång håller på att öka i intresse.

– Två tydliga signaler om detta som kom under hösten är dels den omfattande diskussionen om flygets negativa miljöpåverkan, dels den oväntat starka motreaktionen mot Black Friday, säger Stefan Nilsson.

I sig är varken den ena eller den andra tillräckliga för att prata om en miljötrend, men de är sannolikt toppen av ett isberg – tydliga, enkla frågor som kan diskuteras i sociala medier och därmed bli synliga resultat av ett mycket djupare engagemang kring miljö som finns i samhället idag.

– Vi vill agera miljövänligt. Idag väljer vi det bättre miljövalet när vi får tillfälle till det, säger Stefan Nilsson.

Sopsortering får huvudrollen

Miljöfrågan återkommer en gång i decenniet ungefär, men har olika fokus varje gång. Tidigare har det varit försurning av sjöar och att bevara djur, till exempel: senast var det information som var i fokus.

– Al Gore kan symbolisera detta – vi skulle känna till saker och ting och kunde säga sånt som ”vet du att det här påverkar miljön såhär och såhär”, säger Stefan Nilsson.

Nu får sopor och sopsortering stort fokus. Stefan nämner snabbmatskedjan som tar bort plastsugrören och sportskotillverkaren som gör nya skor av plast uppfiskad ur haven.

– Jag tror att sopsortering kommer att få mycket uppmärksamhet i köken framåt. Det handlar både om vilka kärl eller hinkar vi väljer, men kanske också om nya produkter. Kompostering är än så länge något vi gör utomhus, men kanske kommer det en kökssoffa med inbyggd och luktfri kompostfunktion i?, säger han.

Miljövänligt skrytrum

Detta blir tydligt i köket, ett avgränsat rum som gör att trenderna blir tydliga och relativt lätta att se, säger Stefan Nilsson. Det som händer i köksinredningen nu handlar i grunden om en önskan att leva genuint och ett behov av att få hjälp att förverkliga det idealet.

– Köket är fortfarande ett skrytrum, men istället för att visa upp vår fina teppanyakihäll eller sous vide-maskin vill vi visa upp vårt miljöengagemang, säger Stefan Nilsson och fortsätter:

– Det innebär att vi vill visa vad som finns i köket, det vill säga själva matprodukterna – dyra, medvetna produkter, som ekologiska vita bönor från Frankrike eller vad det nu är vi köpt. Därför kommer vi att få se fler köksluckor i glas och de 1950-talsaktiga plåtburkarna i köket byts ut till glasburkar där innehållet syns.

Ingen vill köpa miljöovänligt

Det handlar inte om poserande utan om en verklig vilja – vi vill helt enkelt göra miljövänliga val när det är möjligt.

– Ingen köper miljödåligt om de kan undvika det. Men vi behöver hjälp att hitta rätt. Nu när det börjar finnas miljövänliga alternativ i inredningen blir det tydligare. När vi idag får välja mellan att ha en teppanyakihällen och en köksbänk i miljövänlig komposit, väljer vi bort teppanyakihällen, säger Stefan Nilsson.

– Vi vill veta att vi köper något som är bra för miljön.

Hetast just nu: mattsvart

I det lilla har inredningstrenden i köket stått stilla i flera år nu. Marmor och mässing har hängt med väldigt länge – kanske lite för länge. När inredningens utseende inte förnyas, slutar vi att konsumera – bra för miljön, men det bromsar utvecklingen av nya produkter.

– Men nu verkar det äntligen hända någonting. Just nu är mattsvarta kranar det absolut trendigaste, säger Stefan Nilsson.

Digitala köket ute

En överraskande spaning är att intresset för det digitala köket har nått sin kulmen. Visst kommer köket fortfarande att vara uppkopplat på olika sätt, säger Stefan, men det ideal vi strävar mot kommer att vara frånkopplat.

– Idag finns till och med tapeter som skärmar av wifi-nätverk så att du får nätverksfritt i rummet. Vi vill kunna säga att ”välkommen hem till mig, nu ska vi laga mat i mitt fina kök – här finns inte ens wifi”, säger Stefan Nilsson.