De har sålt ett kök var nionde dag i 25 år

De har sålt ett kök var nionde dag i 25 år

I 25 år har Annemarie Fredriksson och Marie Selstig sålt köksinredningar till hundratals nöjda kunder från sin butik på Stockholmsvägen i Nyköping.

De gör det med guldkant: företagarna och deras butik är en förebild hos hela Puustelli och deras arbetssätt kallas internt för ”Nyköpingsmodellen”.

– Det är svårt att fatta att det gått så lång tid – jag känner mig ju fortfarande som 25 år, skrattar Annemarie Fredriksson, den av de fyra delägarna i Puustellis köksbutik i Nyköping som varit med längst.

Hon började sin bana i butiken 1992 – fyra år senare, 1996, började Marie Selstig, och i samma veva snickaren Peder Fransson. Idag är de alla delägare i butiken.

Helhet under ett och samma tak

Totalt har det blivit över 1000 kök, har Marie och Annemarie räknat ut. Det innebär att de i genomsnitt levererat ett kök var nionde dag i 25 år. Många av dem har monterats av just Peder Fransson eller av någon av hans anställda i Peder Franssons Bygg & Inredning, firman som finns i samma hus som Puustelli.

– Vi har ett väldigt nära samarbete mellan de två företagen och det fungerar jättebra: vi är ett bra team och har väldigt roligt tillsammans, säger Marie Selstig.

Lagarbete skapar fördelar

Företagens nära samarbete är en viktig del i det som internt hos Puustelli kallas ”Nyköpingsmodellen” och ses som ett föredöme för hur verksamheten ska bedrivas.

– Vi är ett och samma team, det är inte vi och dem, utan bara vi. Detta är något vi jobbat för i många år, säger Annemarie Fredriksson, och fortsätter:

– Eftersom vi finns i samma hus har vi alltid tillgång till varandra. När jag sitter och ritar ett kök, kan jag fråga en snickare direkt hur de vill att vi löser ett krångligt hörn eller liknande. Då blir det garanterat bra.

Mika Ojanne, vd för Puustelli i Sverige, har sett Nyköpingsföretagarnas arbete på nära håll under många år. Han lyfter fram en annan faktor som särskiljer butiken.

– Marie och Annemarie har under alla dessa år arbetat väldigt metodiskt – båda två är väldigt noggranna av sig. Det har gett dem en enorm kunskap om köksprocessen och hur den går till, säger han och tillägger:

– Som en av deras kunder sa till mig: man känner av deras kunskap och engagemang!

Kvalitet nödvändighet

Annemarie och Marie drivs av mötet med kunder och trivs i rollerna som projektledare och inredare.

– Ingen dag är den andra lik – det är hela tiden nya kunder och nya utmaningar. Jag lessnar aldrig – det är roligt att gå till jobbet, säger Marie.

– Att få se hur glada kunderna är när vi besiktigar ett nybyggt kök är helt klart den bästa delen av jobbet. Besöken slutar ofta med en kram, säger Annemarie.

Kunderna blir i de allra flesta fall nöjda med sina kök, säger de. Flera återkommer för att köpa ännu ett kök, ibland ett tredje, när de flyttar. Det är något som är viktigt för Marie och Annemarie.

– Vi bor i Nyköping och möter våra kunder på stan, i affären och så vidare. Därför är det viktigt att de kök vi levererar verkligen är bra kvalitet, så att vi kan stå för dem. Det skulle inte funka om vi behövde känna att vi skulle gömma oss så fort vi såg en kund i livsmedelsbutiken, säger Annemarie.

– Den risken finns inte med Puustellis kök. Det är bra kvalité, helt enkelt, säger Marie.

25-årsjubilerar helgen 1–2 april

Helgen den 1–2 april 25-årsjubilerar Puustelli Nyköping i butiken. Kom förbi, titta på kök och fira med oss!

Vi bjuder på tårta och kaffe och har laddat upp med ett antal fina jubileumserbjudanden. Bara i helgen, så passa på!

För mer information kontakta:

Marie Selstig Annemarie Fredriksson
Telefon: 070-971 33 56 Telefon: 070-797 06 00