En försämring av ROT-avdraget blir en återställare för svartarbetet

Regeringen vill göra en kraftig sänkning av ROT-avdraget från årsskiftet. Förslaget innebär att privatpersoner inte får dra av 50 procent utan bara 30 procent av kostnaden. En klar försämring anser Byggbranschen i samverkan (BBIS), där bland annat PLR/Entreprenörföretagen ingår.

- Det är med besvikelse vi konstaterar att regeringen, i strid med tidigare löften och i konflikt med strategin att skapa vita arbetstillfällen, planerar för att försämra ROT-avdraget, säger Peter Löfgren för Byggbranschen i samverkan.

Att avdraget i sin nuvarande konstruktion varit ett framgångsrikt verktyg för att göra svarta jobb vita och stärka den sunda konkurrens råder det ingen tvekan om. Om den planerade försämringen blir verklighet kommer kvittot att komma snabbt, den svarta sektorn kommer återigen att tränga undan flera tusen vita jobb och många seriösa företag kommer att försvinna från konsumentmarknaden, fortsätter Peter Löfgren.

- Ställ inte goda saker mot varandra, öka i stället skatteintäkterna genom att skyndsamt utreda möjligheten till att komplettera dagens arbetsgivardeklaration med individuppgifter. För detta hade ytterligare försvårat oseriösa aktörers möjlighet att flyga under radarn genom att dölja svartarbete bakom dagens redovisade klumpsumma. Det skulle ytterligare värna de vita jobben, stärka den sunda konkurrensen och inte minst öka skatteintäkterna, avslutar Peter Löfgren.

Läs mer på BBIS hemsida