”En extra föräldravecka skulle kosta våra medlemsföretag i genomsnitt 100 000 kronor per år!”

Socialdemokraterna har riktat sitt stora vallöfte till landets föräldrar. Partiet vill införa en veckas extra ledighet per år för varje förälder. Ett förslag som Plåt & Ventföretagen är mycket kritisk till eftersom det skulle orsaka stor skada för landets företagare och på sikt även för den svenska samhällsekonomin.

Den 28 augusti presenterade Socialdemokraterna sitt förslag om en extra ledig vecka för alla föräldrar med barn mellan fyra och sexton år. Förslaget beräknas enligt Socialdemokraterna kosta cirka 5,4 miljarder kronor. Enligt Socialdemokraterna behövs ingen kompensation till företagen: ”Precis som vid till exempel föräldraledighet så kommer arbetsgivarna inte ha lönekostnader för den tid då föräldern är ledig. Och precis som vid föräldraledighet föreslås därför föreslås ingen kompensation här heller.”

Socialdemokraterna har här uppenbara problem att förstå företagens vardag. Anställda kostar inte enbart lön. De skapar ett mervärde också. Mervärdet behövs för att täcka andra fasta kostnader inom ett företag och för att, förhoppningsvis, generera vinst. När en medarbetare inte arbetar förlorar företagen detta mervärde men står kvar med sina kostnader och utebliven vinst.

– Våra beräkningar visar att Plåt & Ventföretagens medlemsföretag förlorar intäkter på cirka 100 miljoner kronor om förslaget går igenom. Omräknat betyder det i genomsnitt 100 000 kronor per år och medlemsföretag. Det blir en kostnad på sista raden som alltså direkt påverkar företagens resultat, säger Hans Eriksson, biträdande förhandlingschef Plåt & Ventföretagen.

– Förslaget drabbar vår bransch och dess kunder extra hårt då företagen redan i dag har svårt att hitta tillräckligt många yrkeskunniga medarbetare för sina uppdrag. Det riskerar att leda till att kunderna vänder sig till företag som inte har denna begränsning och därmed kan lova lägre priser och leveranser utan avbrott, säger Hans Eriksson.

För mer information kontakta:
Hans Eriksson, biträdande förhandlingschef Plåt & Ventföretagen, 08-762 75 96 eller 070-638 75 96.