Medlemsföretaget LIAB Plåtbyggarna fick celebert politikerbesök

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2015 17:25 CET

Tisdagen den 17 november arrangerade Svenskt Näringsliv en halvdags kraftsamling för lokalt företagarstöd i Södertälje. Ett flertal kommunpolitiker och kommunala tjänstemän besökte lokala entreprenörer. Ett av de företag som gästades var LIAB Plåtbyggarna där vd Lars-Inge Österman agerade guide och visade de nyfikna besökarna runt i lokalerna.

Folkpartiets gruppledare Mats Siljebrand var politiker på plats och tjänstemännen representerades av Jeanette Lewald från Destination Södertälje. Med under arbetsplatsbesöket var också Svenskt Näringslivs Christer Östlund och Moon-Hee Tjeder från Entreprenörföretagen.

Syftet med dessa företagsbesök var att dels orientera sig i verksamheten och dels lyssna på vad företagarna både är nöjda och missnöjda med, när det gäller Södertälje kommuns stöd och service till näringslivet. Under det informella samtalet diskuterades bland annat frågor som bygglov, kompetensförsörjning och kommunala ramavtal.

LIAB:s Lars-Inge Österman redogjorde för hur han uppfattade att kommunen brister i handläggningen inom flera områden och önskade sig en bättre kontakt parterna emellan. Mats Siljebrand lovade ta med sig synpunkterna och jobba vidare för ett ännu bättre företagsklimat i kommunen.

– Jag tror att vi alla är överens, från vänster till höger i politiken, om att stödet till näringslivet är en mycket viktig del av vårt arbete och naturligtvis är det vår ambition att kontaktytorna ska bli fler och fungera bättre, menade Siljebrand.

– Södertälje är verkligen inte bara Scania och Astra utan präglas också av våra många mindre duktiga företag. Dessa är mycket viktiga för vår kommun.

Programmet avslutades med en gemensam lunch där samtliga utvalda företag och representanter för kommunen närvarade. Här fick alla deltagare redogöra för vad som diskuterats på arbetsplatserna och vilka frågor som bör ges extra fokus i framtiden.

Entreprenörföretagen – bransch och arbetsgivarorganisationen för plåt- och ventilationsföretag.
Läs mer på www.entreprenorforetagen.se

Kommentarer (0)