PLÅTPRISET 2012 till Wingårdh Arkitektkontor för Sven-Harrys (konstmuseum)

PLÅTPRISET 2012 till Wingårdh Arkitektkontor för Sven-Harrys (konstmuseum)

Torsdagen den 2 februari deltog över 300 arkitekter och beslutsfattare inom byggbranschen i evenemanget PLÅT12 i Malmö. För andra året i rad delade plåtbranschen ut hedersutmärkelsen PLÅTPRISET. I år gick det till Wingårdh Arkitektkontor för mässingsklädda Sven-Harrys (konstmuseum) i Stockholm.

PLÅTPRISET är ett hederspris, vilket delas ut av Plåtforum* i syfte att uppmuntra och hylla innovation och ansvarsfullt byggande, där plåtmaterialens egenskaper och uttryck tillvaratas i ett framgångsrikt arkitektoniskt utförande. Juryn imponerades bland annat av modet att ge byggnaden en guldglänsande mässingsfasad, den detaljrika projekteringen och miljömedvetenheten vid valet av fasadmaterial.

Priset mottogs av arkitekt Anna Höglund som passade på att rikta ett stort tack till kollegorna Gert Wingårdh och Pilutaq Larsen Ström och inte minst byggherren själv, Sven-Harry Karlsson – en stark karaktär som nu fått en unik fasad på sitt högst personliga monument.

– Det är fantastiskt att få jobba med en så engagerad beställare som Sven-Harry. Troligtvis händer det bara en gång i livet att man får vara med om att bygga något så personligt som också är tillgängligt för allmänheten.

Juryns motivering:

PLÅTPRISET 2012 tilldelas en byggnad som är såväl diskret som framträdande. Likt en skattkista kräver den sin rättmätiga uppmärksamhet och skvallrar om ett värdefullt och exklusivt innehåll. Trots ett stramt formspråk väcker den reaktioner, dels genom sin yta men också genom sin utmanande kombination av bostäder och kommersiella och kulturella lokaler. Fasaden innesluter samtidigt som den öppnar upp och bjuder in allmänheten i en privat sfär på ett högst unikt sätt. Upphovsmännen har på ett föredömligt sätt tillskansat sig god materialkännedom och med engagemang och noggrannhet projekterat allt på detaljnivå. Ett glimrande projekt som visar att miljö och koppar visst går hand i hand.

Arkitekt: Anna Höglund & Gert Wingårdh, Wingårdh Arkitektkontor
Byggherre: Sven-Harry Karlsson
Kopparprodukt: Nordic Royal, Aurubis
Kopparmontör/ plåtslageri: AB Oskar Jansson

Plåtforum* är ett samarbete mellan några av plåtbranschens ledande företag; Aurubis, Rheinzink, Plannja, Outokumpu, Heco Nordiska, Bevego och Entreprenörföretagen. Läs mer på www.plat12.se.

Kontakt: Anna Höglund, 070-339 43 68, anna.hoglund@Wingardhs.se
Presskontakt: Åsa Ragnarsson, 0708-80 82 19, asa@farfromstandard.se (fler högupplösta bilder)