Träffa arkitektstudenterna som vann och se det vinnande bidraget i verkligheten!

Entrétorget på Stockholmsmässan pryds nu av stålcafét GRUVAN som vann tävlingen för arkitekturstudenter ”Nya ögon på STÅL”. Om du besöker mässan har du stor chans att träffa arkitekturstudenterna Jonas Berg och Benjamin Holmström som deltog för första gången i en arkitekttävling och vann densamma. Jonas och Benjamin kommer att finnas tillgängliga på mässan onsdag-fredag denna vecka.

De har nu fått se sitt eget bidrag uppföras i verkligheten och redan samma vecka som de ut­sågs till vinnare deltog de i ett första möte med konstruktörer och utförare för att diskutera detaljer kring projektet. De har varit aktiva i hela processen och hjälpte till så sent som nu i helgen.

De berättar:
– Det är oerhört lärorikt att få uppleva sambandet mellan det ritade och det byggda. Det är ju något som projekten i utbildningen i stort sett aldrig resulterar i. Att dessutom få vara med och delta under byggprocessen och samarbeta med alla engagerade inblandade är också något nytt som är mycket spännande och som vi kommer ta stor lärdom av.

För Jonas och Benjamin har det här projektet inneburit både ett ökat intresse och en större förståelse för stålets egenskaper, som de uttrycker det: – Stål är ett material som kan användas till det mesta och som erbjuder precisa och spänstiga lösningar.

Jonas och Benjamin studerar tredje året på arkitektprogrammet på Chalmers. Efter att kandidaten är klar vill de båda praktisera på kontor. De tror att det är en bra erfarenhet för vidare studier på magisterutbildningen.

Prisutdelning sker torsdagen den 22/3 kl. 16.30 på entrétorget, Stockholmsmässan.

Pressrum (med bilder, länkar och tidigare pressmeddelanden):

Mer information:
Samtliga 41 tävlingsbidrag samt juryutlåtande finns på http://www.arkitekt.se/s69392

Kontaktuppgifter vinnande arkitekturstudenter:
Jonas Berg, 073-995 93 35, karl.jonas.berg@gmail.com
Benjamin Holmström, 076-234 50 33, benjaminholmstrom@hotmail.com

Kontaktperson:
Lisa Udd, Entreprenörföretagen, 08-762 75 87, lisa.udd@entreprenorforetagen.se

Bildtexter:
Bild 2034 – Vinnarna Jonas Berg och Benjamin Holmström
Bild 28 GRUVAN – Vinnande bidrag Nya ögon på STÅL
Bild 2040 – Första mötet med vinnare, konstruktörer och utförare
Bild 6186 – En av de drygt 150 ”konerna” monteras ihop.
Bild 6215 – Här svetsas en av de drygt 150 ”konerna”.
Bild 2118 – Montagestart
Bild 2135 – Snart dags att lyfta en av väggarna på plats!
Bild 2166 – Här lyfts väggen på plats!
Bild 2170 – Stålskelettet börjar ta form!
Bild 2192 – Nu förbereds platsen för cafédisken.
Bild 2209 – Innertaket börjar ta form!
Bild 6334 – Nu fattas bara fasadplåten!
Bild 2253 – Läckra innerväggar.
Bild 2235 – Här monteras den galvade fasadplåten.
Bild 2279 – Här monteras innerväggarna bakom cafédisken.

Entreprenörföretagen är servicebolaget som idag samlar 1.300 svenska företag i fyra bransch-föreningar; Byggnadsplåt, Ventilation, Stål & Lättbyggnad och Mekanik. Entreprenörföretagen är en gemensam satsning från Plåtslageriernas Riksförbund, PLR, och Mekaniska Verkstädernas Riksförbund, MVR.

Stålbyggnadsinstitutet (SBI) är en fristående organisation finansierad genom Stiftelsen Svensk Stål­byggnadsforskning, industrin samt nationella och internationella forskningsfinansiärer. SBI har en unik ställning med förankring i såväl stålbyggnadsindustrin som i universitetsvärlden och bidrar till att öka kunskapen om stålets användningsmöjligheter.