Pysslingen Förskolor förvärvar förskolan Åsöberget på Södermalm i Stockholm

Nu står det klart att Pysslingen Förskolor tar över verksamheten på Åsöbergets Förskola på Södermalm i Stockholm. Åsöberget blir därmed Pysslingen Förskolors trettonde förskola i stadsdelen.

– Det är väldigt roligt att få möjlighet att vidareutveckla ytterligare en förskola i området. Åsöberget står för den mångfald och den barnsyn som vi i Pysslingen Förskolor vill värna och stärka. Vi ser fram emot att tillsammans med befintliga medarbetare utveckla förskolan vidare, säger Karianne Stensrud, verksamhetschef.

Pysslingen Förskolor köper förskolan av Åsöbergets Förskola AB som har drivit verksamhet i lokalerna sedan år 1965. Förskolan är belägen i historiska kulturhus där bland annat Carl Larsson har haft ateljé.

– Förskolan har funnits länge och ligger i fantastiska omgivningar på Söder. Husen är omgivna av en vacker gård med plats för lärande, lek och odling, berättar Karianne Stensrud.

På förskolan arbetar i dag 20 pedagoger med 92 barn fördelade på sex avdelningar. Förskolan har ett väl fungerande samarbete mellan de olika avdelningarna. Här har man en holistisk utgångspunkt för sin pedagogiska idé och arbetar framför allt med inriktning drama, bild & form, ekologi och musik.

Pysslingen Förskolor vill nu arbeta för att stärka förskolans möjligheter att utveckla den pedagogiska verksamheten, både i enlighet med förskolans egna inriktningar men också utifrån läroplanens mål.

– Som en del av Pysslingen Förskolor kommer Åsöberget att få ta del av våra gedigna kvalitetsverktyg och kompetensstärkande utbildningar som vi erbjuder alla våra förskolor och medarbetare, säger Karianne Stensrud.

För mer information kontakta:
Karianne Stensrud, verksamhetschef, Pysslingen Förskolor
karianne.stensrud@pysslingen.se eller 073-665 19 32

• Skola

• pysslingen förskolor
  • åsöberget
  • södermalm
  • förskola
  • förvärv

Fakta Pysslingen Förskolor

Pysslingen Förskolor har ända sedan starten för 30 år sedan haft siktet inställt på att skapa stimulerande och inspirerande förskolor där grunden är barnets naturliga upptäckarglädje, vetgirighet och nyfikenhet. Vi blandar guldkornen från flera metodiker så att varje barn får rätt stimulans. Vi är drygt 1 300 medarbetare fördelat på 93 enheter i Stockholm, Mälardalen och Skåne där alla medarbetare fokuserar på att uppfylla löftet om omsorgsfullt lärande i världsklass – varje dag. www.pysslingen.se

Pysslingen är en del av AcadeMedia, Sveriges största utbildningsföretag. Vi är verksamma i hela utbildningskedjan: förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. www.academedia.se