Besök av förintelseöverlevare berör milstenselever

I onsdags fick eleverna i årskurs 8 och 9 på Milstensskolan i Täby besök av Dina och Jovan Rajs som överlevt förintelsen. Besöket är en del av historia- och svenskundervisningen. Eleverna har under vårterminen läst, reflekterat och diskuterat deras böcker samt studerat det inom historia-och religionsämnet.

Dina Rajs, född 1938 i forna Jugoslavien, överlevde förintelsen som barn. Hon utbildade sig till arkitekt. År 1968 flyttade hon med sin familj till Sverige, för att fly ifrån sina minnen från kriget. Boken, där hon berättar om sina upplevelser, heter "En reva hade nätet- och där slank jag ut".

Jovan Rajs, född 1933 i forna Jugoslavien, har under sin uppväxt upplevt både nazismen och kommunismen. År 1968 flyttade han till Sverige. Från 1986 och fram till sin pension arbetade han som professor i rättsmedicin på Karolinska Institutet i Stockholm. Jovan har bl a  skrivit boken "Har du träffat Hitler?".

Som pensionärer ägnar makarna Dina och Jovan Rajs tid åt att berätta om sina upplevelser under andra världskriget inför framförallt skolelever.

- Vi tycker det är så viktigt att eleverna får möta människor med självupplevda erfarenheter. Att få ett mänskligt ansikte på det fasansfulla. Det är ett unikt tillfälle som inte få gå förlorat. Dina och Jovan lyckas göra det abstrakta till något väldigt mänskligt. De är som vi, säger Marie Johansson, lärare i SO-ämnena på Milstensskolan

- Vi ska aldrig förneka förintelsen, vi ska aldrig glömma dess offer, vi ska aldrig någonsin förlåta för det finns inget att förlåta, det som är gjort är oförlåtligt!, säger Thilda Melander, elev i årskurs 8.

• milstensskolan

• Täby