Maria Montessori-skolan blir en del av Pysslingen

Den 28 juni 2013 byter Maria Montessori-skolan i Lund huvudman från Östra Lunds Montessorigrundskola ekonomiska förening och blir en del av Pysslingen Förskolor och Skolor AB. Maria Montessori-skolan är en f-9-skola med cirka 200 elever och 35 medarbetare.

Maria Montessori-skolan startades 1999 av engagerade föräldrar som en föräldrarförening - Östra Lunds Montessorigrundskola ekonomisk förening. För ett par år sedan så beslutade medlemmarna att vi vill fortsätta vara engagerade i skolan men inte som huvudmän. Därför ville föreningen sälja verksamheten. Anders Carlius är ordförande och mycket nöjd med att ha hittat en långsiktig och stabil lösning.

- Det är positivt för vår skola att nu komma in i ett större sammanhang där verksamheten och eleverna har goda möjligheter att vidareutvecklas. Pysslingen är kända för sin goda kvalitet och har de resurser som krävs för att driva en verksamhet på ett bra sätt så att det gynnar både elever och medarbetare, säger Anders Carlius.

Verksamheten kommer att drivas på samma sätt som tidigare - Margaretha Eventhén kommer att fortsätta som rektor och skolan behålla både namn och profil.

- Maria Montessori-skolan är ett positivt tillskott för oss inom Pysslingen. Det är spännande att etablera vår grundskoleverksamhet i Lund och jag ser goda möjligheter för Maria Montessori-skolan att samarbete med våra andra skolor och förskolor i Skåne, säger Eva-Lotte Stavle, regionchef i Pysslingen.

För mer information vänligen kontakta:
Eva-Lotte Stavle, regionchef, eva-lotte.stavle@fenestra.se, 0768-72 98 06
Anders Carlius, ordförande, anderscarlius@gmail.com, 0708-63 07 75
Margaretha Eventhén, rektor, margaretha.eventhen@mmskolan.se, 0705-21 72 54

Fakta Maria Montessori-skolan
Maria Montessori är en fristående montessoriskola med verksamhet från förskoleklass till år nio. Vi är en skola i det mindre formatet där eleverna får arbetsro och inspiration att inhämta nya kunskaper. Vi finns i nybyggda lokaler på Stora Råbylund i Lund. www.mariamontessoriskolan.se.

• maria montessori-skolan
  • pysslingen
  • academedia

• Lund