Q-channel hjälper Media Markt med att effektivisera och förenkla utlämning av internetbeställningar.

Med hjälp av tjänsten Q-logistics hjälper Q-channel kunderna att effektivt förkorta hanteringstider och väntetider vid upphämtning av internetbeställningar och postpaket.

Tidigare under hösten introducerades Q-logistics ärendematchningen för bilbranschen där personalen får information om registreringsnummer för snabbare hantering när kunden matas fram i kö. Nu kommer nästa lansering av Q-logistics för att ta kölapp och hämta ut internetorder och postpaket. Q-channel´s Q-logistics för paket- och orderutlämning är en naturlig pusselbit i ett omnikanalkoncept där kunderna beställer varor via internet och hämtar upp dem i butik.

Kunden kan på iPad i butiken eller via sin smartphone knappa in sitt ordernummer för upphämtning och där få en kölapp. Personalen blir aviserad via surfplatta, smartphone eller via länk på dator om att kunden är på väg och har tagit kölapp och kan då förbereda varorna som ska hämtas för snabb utlämning.

Inför den kommande julhandeln har efterfrågan på Q-logistics paket-och orderlösning ökat kraftigt.