Vi har ett nytt byggavtal!

Imorse, torsdagen den fjärde maj, blev det officiellt: Vi har ett nytt byggavtal!

Fackföreningen Byggnads och arbetsgivarorganisationen Sveriges Byggindustrier har enats om ett avtal inom ramen för industrins märke på 6,5 % över tre år. Avtalet ger i korthet en större flexibilitet avseende arbetstider, extraavsättningar för pension, en utökad arbetstidsförkortning och förändringar av skyddsombudsutbildningen. Avtalet innehåller även förändringar avseende havandeskapslön, likvärdiga ersättningsnivåer för arbetskraft med yrkesbevis och de som har mer än 6 års yrkeskompetens samt möjligheter till separata omklädningsrum för kvinnor och män.

Q-gruppen har, genom Jan Henriksson som sitter i förbundsstyrelsen, medverkat även under denna avtalsrörelse. Jan kommenterar det nya avtalet såhär:

Detta är troligtvis min sista avtalsrörelse och jag är väldigt glad och nöjd över vårt nya avtal. Jag har envist trott att det måste gå att resonera sig fram till ett avtal som båda parter kan känna sig tillfreds med. Ett avtal som är framåtsträvande och följer såväl branschens som samhällets utveckling. Till vår stora glädje har vi i år kunnat leverera ett avtal utan inslag av medling. Avtalet skapar en viktig trygghet och arbetsro inom företagen vilket krävs för att vi som byggföretag på bästa sätt ska kunna fylla vår funktion med vårt stora behov av att bygga.

Vill du läsa mer om det nya byggavtalet rekommenderar vi att göra det via Sveriges Byggindustriers hemsida och Byggnads hemsida.

• sveriges byggindustrier
  • bygg