Pressmeddelande -

Högsta poäng inom flera områden när Förskolan Professorn kvalitetsgranskas enligt Qualismodellen

Förskolan Professorn i Umeå blev kvalitetscertifierad enligt Qualis kvalitetssäkringsmodell under våren 2010. En framgångsfaktor på förskolan är den goda resurshanteringen samt förskolans goda image. Förskolan Professorn blev certifierade och resultatet blev imponerande med 85 av 126 poäng möjliga.

Granskningsrapporten visar att Förskolan Professorn får högsta poäng (7 av 7 poäng) inom två av elva kvalitetsområden och visar även mycket god kvalitet inom övriga områden som granskats. De kvalitetsområden som lyfts fram är Trygghet och trivsel, Image, Resursutnyttjande och Kommunikation. Av granskningsrapporten framgår det även att förskolans organisation är tydlig och decentraliserad med mycket samarbeten mellan avdelningarna samt att personalen med sitt engagemang och öppna positiva sätt har gjort det lätt för föräldrarna att bli mer delaktiga.

”Det är ett mycket bra resultat och med hjälp av Qualis Kvalitetsmodell kommer de att bli ännu bättre men framförallt bibehålla kvaliteten över tid”, säger Sören Levén, VD på Q-Steps Kvalitetssäkring AB.

• Skola

Q-Steps Kvalitetssäkring AB  erbjuder Qualis kvalitetssäkringssystem som möjliggör ett systematiskt kvalitetsarbete i kommunal verksamhet i offentlig och enskild regi. Qualis utvecklades år 1997-2000 som ett projekt finansierat av Skolverket. Qualis arbetar i lärande nätverk, bestående av ett stort antal kommuner med dess förskolor, skolor, fritidsgårdar, musik- och kulturskolor samt även inom äldreomsorgen.

Susanne Levén

Presskontakt VD 08-41092845