Pressmeddelande -

Sjöstadsskolan första Stockholmsskola att bli kvalitetscertifierad enligt Qualismodellen

För Sjöstadsskolan i Stockholm är verksamhetsutveckling ett prioriterat område. Nyligen genomgick skolan en Qualis-granskning och resultatet ledde till att skolan som första skola i Stockholm Stad blev Kvalitetscertifierad enligt Qualismodellen.  För att bli certifierad måste skolan nå minst steg tre inom samtliga kvalitetsområden. Granskningsrapporten visar att Sjöstadsskolan dessutom håller mycket god kvalitet inom flera av de elva granskade kvalitetsområdena. Hela 77 av 126 poäng!

Granskningsrapporten visar att Sjöstadsskolan får näst högsta poäng (6 av 7 poäng) inom kvalitetsområdena Organisation och Kompetens. Skolan får även höga poäng inom områdena Kunskaper och färdigheter, Kommunikation och Image.

”Det är ett bra resultat! Rapporten visar på ett tydligt sätt skolans starka sidor och dess förbättringsområden. En tydlig helhetsbild av skolan skapar konkreta mål för ledningen samt motivation och arbetsglädje hos personalen”, säger Sören Levén, VD på Q-Steps Kvalitetssäkring AB.

Sjöstadsskolan är nybyggd och startade för knappt 4 år sedan, med 90 elever vid starten och har idag 675 elever i skolan. Några av skolans hörnstenar är hög kompetens hos personalen, tydlig organisation, allas delaktighet, delegerat ansvar, och demokratiska beslut. ”Dessa hörnstenar tillsammans med ett systematiskt kvalitetsarbete genom Qualis kvalitetssäkringsmodell har gjort att vi på kort tid kunnat bygga en verksamhet med hög kvalitet”, säger rektor Lena Lindblad-Petersen.

• Skola

Q-Steps Kvalitetssäkring AB  erbjuder Qualis kvalitetssäkringssystem som möjliggör ett systematiskt kvalitetsarbete i kommunal verksamhet i offentlig och enskild regi. Qualis utvecklades år 1997-2000 som ett projekt finansierat av Skolverket. Qualis arbetar i lärande nätverk, bestående av ett stort antal kommuner med dess förskolor, skolor, fritidsgårdar, musik- och kulturskolor samt även inom äldreomsorgen.

Susanne Levén

Presskontakt VD 08-41092845