QBIS förbättrar funktionalitet med nytt mobilt gränssnitt

Nu har QBIS lanserat ett nytt mobilt gränssnitt. Uppdateringen innebär stora förbättringar för mobila användare som gör det enklare och snabbare att rapportera både sin tid och material on-the-go.

Uppdateringen som släpptes natten till fredag innebär både utseende- och funktionsförbättringar på mobila enheter. För att skapa en bättre upplevelse har flera av de mest använda funktionerna samlats i widgets (window gadgets) under en och samma sida.

– Vårt fokus med uppdateringen har varit att förbättra funktionaliteten samtidigt som vi gör systemet mer användarvänligt och modernt, säger Andrew Johnston, Product Manager på QBIS.

Uppdaterad funktionalitet

Funktionerna som nu finns tillgängliga i widgets rör rapportering av kom- och gåtid, arbetstidsregistrering i veckovy, ledighetsansökan, projekttidsrapportering, registrering av inköpta projektmaterial samt översikt av tidssaldo. Förutom att gränssnittet underlättar rapportering för användare, innebär det också en enklare attesteringsprocess för chefer och administratörer.

Det nya gränssnittet sätter även rullist-menyn som standard för alla tillgängliga val. För val av projekt, aktiviteter såväl som klockslag finns alla värden tillgängliga i en mer smart och överskådlig lista.

– Vi vill göra processen av tidrapportering mer effektiv på mobila enheter, så att våra kunder kan spendera sin tid på rätt sätt. Att introducera widgets, rullist-menyer och bättre översikter är viktiga led mot det målet. Det är även en naturlig del av vår process om hur vi kan utveckla QBIS för våra kunder, säger Andrew.

Ser ut som en app

Det nya gränssnittet stödjer även PWA (Progressive Web Application), som i simpel bemärkelse gör att användaren kan spara ned QBIS från webbläsaren direkt på hemskärmen. Detta gör att webbsidan ser ut som en app, vilket skapar en bättre upplevelse för användaren, då alla widgets blir tillgängliga direkt i mobilen.

För att veta mer om uppdateringen och se videos på hur funktionaliteten har förbättrats, besök QBIS.se: https://www.qbis.se/nytt-granssnitt/