Kinesis Stations™ – funktionell träning i lättanvända maskiner

Kinesis Stations är Technogyms senaste nyhet inom Kinesis-familjen. Kinesis Stations är lättanvända maskiner som kombinerar fördelarna med funktionell träning med enkelheten hos en traditionell träningsmaskin.

Kinesis introducerades i Sverige av Technogym 2004. Kinesis, som betyder rörelse på grekiska, är ett motståndsbaserat träningssystem som möjliggör funktionell träning av rörelsekedjor, genom en oändlighet av tredimensionella och naturliga rörelser.

Nu presenterar Technogym Kinesis Stations – lättanvända maskiner men där de naturliga rörelserna får stort spelrum. För att utföra en korrekt och naturlig rörelse har handtagen på varje station en särskild rörelsebana. Detta gör rörelserna mer naturliga än i en traditionell styrketräningsmaskin och kan utföras av vem som helst under säkra förhållanden.

– Eftersom utövaren tränar tredimensionellt i Kinesis Stations innebär det även att utövaren tränar in rörelser och rörelsemönster effektivare än i traditionell styrkemaskin. Dessutom måste utövaren aktivera sin core-muskulatur i högre utsträckning, säger Alexandra Berglund, utbildningsansvarig hos Qicraft som är exklusiv agentur av Technogym i Sverige.

Kinesis Stations är lämplig för personer i alla åldrar, träningserfarenhet och form, och kan användas både av enskilda personer, i cirkelträning och tillsammans med en personlig tränare.

– Kinesis Stations kan vara en inkörsport till att fler kan ta del av fördelarna med Kinesis och tredimensionell träning. I Kinesis Stations är du hänvisad till en grundövning tack vare sätes- och handtags-placeringen, säger Alexandra Berglund.

Förbättrar koordination och stabilitet
FullGravity Technology ger varierat motstånd beroende på storleken och vinkel av rörelsen. Dessutom aktiveras hela den kinetiska kedjan i stället för enskilda muskler. Detta hjälper till att förbättra koordination, stabilitet, balans, rörlighet, styrka, snabbhet och reaktionsförmåga.

Maskinerna är väldigt enkla att använda. Det ergonomiska handtaget på Kinesis Stations är alltid klart för att användas och kräver inga inställningar eller justeringar i förhand. Det är bara att ta tag i handtaget och höjden anpassar sig därefter.

Kinesis Stations finns i sex olika versioner: Press, Overhead Press, Low Pull, High Pull, Core och Step/Squat.

– Utövaren kan göra progressioner av grundövningen i varje maskin, vilket gör att fler muskler kan tränas i en och samma maskin, säger Alexandra Berglund.

Uppmärksamhet i design- och inredningsvärlden
Ingen annan tillverkare av träningsutrustning har fått ett så stort erkännande och uppmärksamhet i design- och inredningsvärlden som Technogym. Kinesis Stations är inget undantag. Maskinerna har en unik och originell formgivning, utmärkt ergonomi, hög kvalitet på detaljer, material och finish. Kinesis Stations anpassar sig perfekt till det utrymme som står till förfogande och bidrar till att skapa en modern, flexibel och spännande miljö.

• livstil
  • kinesis
  • funktionell träning
  • sjukgymnast
  • rehabilitering
  • design

Qicraft är ledande leverantör av träningsutrustning och unika kundlösningar i Sverige, Norge, Finland och Estland. Vi hjälper våra kunder att leverera de bästa resultaten inom hälsa, wellness och affärer. Qicraft är exklusiv agentur till Technogym.

Italienska Technogym är världsledande inom design och produktion av modern träningsutrustning och används av mer än 20 miljoner människor.

På plats under Fitnessfestivalen i Göteborg 3-4 december
Kinesis Stations kommer att visas under Fitnessfestivalen i Göteborg. I Qicrafts monter E9 får du möta representanter från vår verksamhet. Om du tänker besöka mässan, kontakta oss så kan vi arrangera en special demonstration för er!

Frågor?
Kontakta Qicraft, Marknad: Sara Werselius sara.werselius@qicraft.se, 08 441 87 51.

Högupplösta pressbilder kan laddas ner på: http://www.technogym.com/se/lösningar/service/imagebank/10341

Bilder får användas för fri publicering, mot angivande av byline: Foto: Technogym