Qlear MyKPI - Ju fler som vet desto bättre!

Hur får man en organisation att aktivt arbeta mot uppsatta mål? Givetvis är det flera faktorer som påverkar men kanske det viktigaste är kunskap – ju mer kunskap desto fler kan ta ett beslut. Detta eftersom man har en uppdaterad statusinformation. Informationen behöver därför nå längre ut i en organisation, inte bara stanna centralt eller på chefsnivå. Till syvende och sist är det ju det som räknas, dvs att alla strävar mot samma mål.

Qlear har tagit fram MyKPI som ett hjälpmedel att sprida information längre ut i en organisation. MyKPI kan också användas externt mot t.ex. kunder, leverantörer eller medborgare.

Några exempel på hur MyKPI kan användas:

• I de flesta organisationer finns det ett större antal personer som är sällananvändare av analys. Många organisationer har som mål att få dessa till frekventa användare. För att inte tappa kunskap om organisationen/sina kunder/olika nyckeltal osv använder man MyKPI. MyKPI presenterar nyckeltal på ett intranät eller liknande publik plats för organisationen. Dessa användare behöver ingen licens vilket möjliggör kunskap för alla. Beslut för dessa sällananvändare blir ofta att de som ser nyttan med detta kan erhålla en licens då de har fått ‘blodad tand’ för djupare analys.
  • Ge alla lärare i kommunen allmän eller specifik information jämfört mot aktuella kommunala mål eller enheternas specifika mål. Varje natt uppdateras nyckeltalen. Gruppen som tar emot informationen ser trender, avvikelser och hur organisationen ligger till mot uppsatta mål. Målgruppen kräver ingen större analysmöjlighet utan en status/trendinformation om det aktuella läget.
  • Ett annat exempel är att använda MyKPI för att tillhandahålla information till externa mottagare.

- Att serva medborgare med aktuell information från en kommun eller t.ex. landsting ger bättre och snabbare service. Det kan vara bygglovsärenden, skolenkäter, väntetider etc som genom att det presenteras allmänt på hemsidan förbättrar kommunens service.

- Vissa organisationer låter sina kunder logga in och se vad de har köpt under året och jämföra t ex med vad de köpte året innan. Detta kräver att man ställer licenser till förfogande för sina kunder. Alternativt kan man med MyKPI presentera valda nyckeltal utan licenskrav och man erhåller kunder som är klart bättre uppdaterade för deras inköpsbehov.

Med MyKPI går det att nå breda användarskaror på samma enkla sätt som med Qlears produkt MyInsight® men utan krav på underliggande användarlicenser. Visualiseringarna i form av nyckeltal, KPI:er, eller diagram så som cirkel-, stapel-, linjediagram etc. kan presentera förpreparerad data inbäddat i MyInsight eller från helt fristående system. Tilläggsmodulen MyKPI kan precis som Qlik Sense eller MyInsight användas med olika plattformar som dator, surfplatta och mobiltelefon.

Du kan läsa mer om Qlears egna produkter här.

Intresserad av att veta mer?

Kontakta Kenneth Nörgaard, 0701-64 52 31 eller Roland Stålbrand, 0701-64 52 32

• qlear