Dubai väljer Qlik som plattform för ny medborgartjänst

Dubais finansdepartement har lanserat en ny serviceportal med Qlik Analytics Platform® som grund. Portalen är en del av det digitaliserings- och öppna data-initiativ som drivs i Dubai och ska göra det lättare för regionens medborgare, turister, organisationer och företag att få en tydlig bild av och större insikt i emiratets statliga serviceavgifter, taxor och böter. Portalen listar tusentals avgifter och bötesbelopp fördelat på sex sektorer, både på arabiska och engelska.

Tjänsten har utvecklats med hjälp av Qlik Analytics Platform, en öppen plattform vari användare kan bygga anpassade analytiska applikationer och presentera data i visuella och pedagogiska gränssnitt. Dubai Department of Finance (DOF) blir därmed den första statliga enheten i mellanöstern som använder Qliks plattform för att skapa en medborgartjänst med öppna data.

– I enlighet med direktiv från hans höghet Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, vice president och premiärminister i UAE och ledare över Dubai, är vi fast beslutna att driva den digitala transformationen av Dubai, och att göra Dubai till en av världens smartaste och mest nöjda stad, säger Huda Hamdan Al Shaikh, Director of Technical Support and Development Division, DOF.

– Vi är förstås stolta över att Dubai DOF valt Qlik för deras nya Service Prices-portal och det Öppna Data-initiativ som Dubai driver är ytterligare ett exempel på hur värdefullt det är att göra data tillgängliga för flera på ett enkelt och meningsfullt sätt. När fler människor själva enkelt har tillgång till viktiginformation och själva kan ta beslut baserat på den, det är då vi verkligen tar stegen mot ett datadrivet klimat, både i privat och offentlig sektor säger Johan Salenstedt, VP & GM Nordic Region, Qlik.

Läs mer om detta här.

För ytterligare information, kontakta:

Marie Angselius Schönbeck
+46-70-9405837
marie.angselius@angseliusronn.se

Qlik® är den ledande plattformen för visuell analys och pionjären inom användardriven business intelligence. Bolagets portfolio av såväl molnbaserade som platsanpassade lösningar möter det växande behovet inom rapportering och självbetjäning av visuell, guidad, inbäddad eller anpassad analys, oberoende av var data lagras. Kunder som använder Qlik Sense®, QlikView® och Qlik® Cloud kan analysera och jämföra information från flera källor för att upptäcka dolda samband mellan data och väcka nya insikter och idéer. Svenskgrundade Qlik har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania, och gör affärer i över 100 länder och har fler än 40 000 kunder över hela världen.

###

© 2017 QlikTech International AB. All rights reserved. Qlik®, Qlik Sense®, QlikView®, QlikTech®, Qlik Cloud®, Qlik DataMarket®, Qlik Analytics Platform®, Qlik NPrinting®, Qlik Connectors®, Qlik GeoAnalytics™ and the QlikTech® logos are trademarks of QlikTech International AB which have been registered in multiple countries. Other marks and logos mentioned herein are trademarks or registered trademarks of their respective owners.