J.Lindeberg utökar internationell satsning på dataanalys med Qlik

Modehuset J.Lindeberg, med en försäljning på ca 1,6 miljarder kronor per år och verksamhet i 34 länder, utökar nu sin satsning på visuell dataanalys med Qlik. Sedan 2014 har J.Lindeberg använt Qlik för att få större insikt i verksamheten och fatta bättre, mer faktabaserade, affärsbeslut inom funktionerna ledning, finans, kvalitetsuppföljning och supply chain. Nu implementerar bolaget Qlik även i säljorganisationen och för budgetering och prognostisering.

– Med Qlik har vi fått en mer övergripande och tydlig bild av hela verksamheten, säger Mikael Janerås, global försäljningschef på J.Lindeberg. Baserat på de nya insikter vi nått genom den här satsningen har organisationen exempelvis omförhandlat och klivit ur vissa mindre gynnsamma avtal, vilket bland annat ökat lönsamheten. Givet våra initiala resultat ser vi stor potential i att löpande utöka satsningen till fler funktioner i verksamheten, närmast står säljorganisationen.

Användningen av Qlik kommer i ett första steg utökas till ett tiotal medarbetare inom J.Lindebergs globala säljorganisation. Målet är att effektivisera säljfunktionen och göra bättre affärer genom större insikt i försäljningsdata. Med Qlik som plattform blir det lättare för organisationens medarbetare att analysera och förstå viktiga data relaterat till affären.

Ökad lönsamhet och produktivitet
Sedan J.Lindeberg implementerade beslutsstöd från Qlik, med hjälp Qliks partner Millnet, har flera funktioner inom organisationen kunnat arbeta mer produktivt. Vidare har organisationen i högre grad kunnat ta beslut baserat på verksamhetsdata istället för magkänsla och intuition. Detta har resulterat i ökad lönsamhet och mer effektiva affärsprocesser.

Lösningen har gjort det enkelt för J.Lindebergs personal att ta fram rapporter och kvaliteten på analysarbetet har ökat. Landscheferna kan få regelbundna rapporter och olika verksamheter, produktområden eller länder kan benchmarkas emot varandra. Ytterligare fördelar som lösningen fört med sig är:

• Bättre visualisering av data
  • Bättre tillgång till data för alla
  • Minskat behov av en central rapportfunktion
  • Ökad kvalitet på informationen

– Vi är glada över de tydliga resultat J.Lindeberg uppnått med hjälp av Qlik. I den här sektorn är det viktigt att snabbt kunna identifiera exempelvis bra och mindre bra inköp, vilka produkter som säljer bäst i en viss region eller hur lönsamma avtalen med de olika återförsäljarna faktiskt är. Med en samlad och mer visuell bild av alla data görs analysen väsentligt snabbare, säger Johan Salenstedt, VP & GM Nordic Region, Qlik.

Efter utvidgningens första steg kommer ca 40 medarbetare använda Qlik inom funktionerna ledning, finans, kvalitetsuppföljning, supply chain och sälj. J.Lindebergs huvudsakliga datakällor är Microsoft Dynamics Navision och Microsoft Excel. Några utbildningsinsatser har hittills inte varit nödvändiga.

Om Qlik
Qlik® är den ledande plattformen för visuell analys och pionjären inom användardriven business intelligence. Bolagets portfolio av såväl molnbaserade som platsanpassade lösningar möter det växande behovet inom rapportering och självbetjäning av visuell, guidad, inbäddad eller anpassad analys, oberoende av var data lagras. Kunder som använder Qlik Sense®, QlikView® och Qlik® Cloud kan analysera och jämföra information från flera källor för att upptäcka dolda samband mellan data och väcka nya insikter och idéer. Svenskgrundande Qlik har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania, och gör affärer i över 100 länder och har fler än 40 000 kunder över hela världen.

###

© 2017 QlikTech International AB. All rights reserved. Qlik®, Qlik Sense®, QlikView®, QlikTech®, Qlik Cloud®, Qlik DataMarket®, Qlik Analytics Platform®, Qlik NPrinting®, Qlik Connectors®, Qlik GeoAnalytics™ and the QlikTech® logos are trademarks of QlikTech International AB which have been registered in multiple countries. Other marks and logos mentioned herein are trademarks or registered trademarks of their respective owners.