Qlik expanderar sitt molnerbjudande – lanserar Qlik Sense Cloud Business SaaS

Möjliggör visuell analys i molnet för att enkelt skapa, hantera och dela appar inom företag och mellan individer eller individuella arbetsgrupper

Nu expanderar Qlik® (NASDAQ: QLIK), ledande inom visuell analys, sitt Qlik Sense® Cloud-erbjudande genom att introducera Qlik Sense® Cloud Business. Det nya erbjudandet gör det möjligt för alla – alltifrån företag till enskilda individer och arbetsgrupper – att enkelt skapa, hantera och samarbeta med visuella analyser i molnet. Tjänsten drivs av den patenterade ”QIX Associative Index”-motorn och innefattar hög säkerhet, skalbarhet och prestanda. Genom att sänka inträdeströskeln och erbjuda ett affärsklart och prenumerationsbaserat molnerbjudande kan kunder börja dra nytta av Qlik Sense Cloud Business omedelbart, utan några investeringskostnader.

Renodlad molnlösning som främjar datadrivna insikter
Med ett responsivt HTML5-baserat gränssnitt som präglas av drag-and-drop-funktioner och toppmoderna lösningar för visualisering och association, gör Qlik Sense Cloud Business det möjligt för alla i en organisation att upptäcka nya insikter genom data. Den lättförståeliga och intuitiva designen gör att all personal, oberoende av teknisk kompetens, snabbt och enkelt kan skapa, hantera och samarbeta med analytiska applikationer.

Den responsiva designen möjliggör analys från alla sorters enheter, oberoende av storlek. Dessutom får du tillgång till touch-användargränssnitt och fri borrning i data utan någon kompletterande extrautveckling.

Därutöver finns funktioner för datahantering som gör det möjligt att kombinera data från flera olika källor i molnet, som laddats upp från såväl interna som externa applikationer, så att man enkelt kan skapa djupa och interaktiva appar. Användarupplevelsen förstärks av Qliks Associative Model, som gör det möjligt för användare att se alla möjliga samband i sina data.

Enkla, säkra och övervakade samarbetsytor levererar mer värde snabbare
Nuvarande Qlik Sense Cloud (Basic och Plus) innefattar alla de bekvämligheter som Qlik Sense erbjuder, kombinerat med möjligheten att på ett enkelt sätt dela analyser och insikter. Nya Qlik Sense Cloud Business adderar därtill fler säkerhets- och förvaltningsfunktioner, med fokus på att förbättra distribueringen och hanteringen av analysappar. Qlik Sense Cloud Business innehåller exempelvis:

• Samarbetsytor för grupper, som gör det möjligt för användare att gemensamt skapa och redigera innehåll och appar, vilket förstärker samarbetet utan att flexibiliteten försämras.
  • Grupplagring för data, i vilket alla användare kan spara data som innehåller återanvändbara och konsekventa definitioner, för att påskynda processen att skapa nya appar och motverka gissningar när appar underhålls eller uppdateras i takt med att behoven förändras.
  • Gruppnätverk, som erbjuder flertalet delade nätverk eller strömmar som användare kan bjudas in till att följa, vilket skapar kontroll över vilka användare som har tillgång till vilka appar.

Den här molnbaserade modellen innebär att organisationer kan lägga till användare och appar i takt med att kraven förändras, för att på så sätt stödja nuvarande och framtida behov. Qlik Sense Cloud Business följer branschens bästa praxis så att alla Qliks uppgraderingar och infrastruktur motsvarar de stränga säkerhetsstandarder som finns.

Qliks övriga molnerbjudanden
Utöver nya Qlik Sense Cloud Business erbjuder Qlik dessa molntjänster:

• Qlik Sense Cloud Basic:
    Tillåter användarna att dela fullt interaktiva Qlik Sense-applikationer med upp till fem individer utan kostnad, utan att de behöver ladda ner Qlik Sense själva. Det innebär att även personer som ej är Qlik-användare kan dra nytta av de insikter som uppnås i Qlik Sense.
  • Qlik Sense Cloud Plus:
    Gör det möjligt för användarna att dela med sig till ett obegränsat antal användare för en månadskostnad på 20 USD. Detta innebär att endast en användare behöver prenumerera på Qlik Sense Cloud Plus för att kunna dela med sig till de andra. För att förbättra analysen ytterligare ingår Qlik DataMarket Essentials-paketet, som innehåller extern tredjepartsinformation om valutor och väder, samt sociala och ekonomiska data. Alla appar fungerar på alla sorters enheter, inklusive mobila enheter, med responsiv design som kännetecknas av Qlik Sense smarta visualiseringar.

Flera ytterligare molnbaserade tilläggstjänster finns att tillgå

• Qlik DataMarket:
    Med Qlik DataMarket kan användare nå ett omfattande bibliotek med data direkt i Qlik Sense och QlikView. Därmed skapas möjligheten att komplettera eller jämföra sina interna data med extern information för att skapa ett större sammanhang och nå djupare insikter. Qlik är ensam på BI-marknaden om att erbjuda den här typen av databibliotek, som omfattar både gratis och köpta datakällor. Qlik DataMarket är tillgängligt för alla versioner av Qlik Sense, och omfattar såväl den molnbaserade lösningen som den hos kund installerade lösningen.
  • Qlik Sense Charts:
    Gör det möjligt för mindre tekniska användare att bädda in interaktiva visualiseringar på hemsidor och bloggar eller att dela dem på sociala medier helt kostnadsfritt. Tack vare Qliks responsiva design blir diagrammen optimerade för läsarna så att de enkelt kan läsa och filtrera diagrammet, oavsett vilken enhet som används. Qlik Sense Charts ingår i alla Qlik Sense molnerbjudanden.

– Vår molnstrategi är mer än bara en infrastruktur eller Software-as-a-Service-strategi, säger Anthony Deighton, Qlik CTO och SVP för produkter. På Qlik ser vi en spännande möjlighet att optimera de visuella analyserna genom molnbaserade tilläggstjänster. Och eftersom människor inte tar beslut helt själva kommer möjligheten att dela via molnet alltid vara en viktig del i vår strategi kring att förenkla samarbeten.

Idag är Qlik Sense Cloud Basic, Qlik Sense Charts, Qlik DataMarket och Qlik Sense Cloud Plus tillgängliga. Qlik Sense Cloud Business blir tillgänglig först under det andra halvåret av 2016.

• beslutsstöd
  • bi
  • business intelligence
  • dataanalys
  • qliksense
  • analys
  • beslut
  • molntjänst
  • cloud

Om Qlik
Qlik (NASDAQ: QLIK) är ledande inom visuell analys. Qliks produktportfölj möter kundernas växande behov och spänner såväl över visuella självbetjäningsanalyser och rapporter som inbäddade, guidade och anpassade analyser. Närmare 39 000 kunder använder Qliks lösningar för att förstå information från olika källor och kan utforska dolda orsakssamband mellan data som leder till insikter och nya idéer. Svenskgrundade Qlik har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA. Bolaget har kontor över hela världen och fler än 1700 partners i över 100 länder.