Qlik och FN inleder samarbete

Svenskgrundade mjukvaruföretaget Qlik® ska hjälpa FN med dataanalys för att visualisera de globala målen för hållbar utveckling över hela världen.

Qlik och Förenta Nationerna inleder ett strategiskt samarbete för att förenkla humanitära hjälpinsatser runt om i världen med hjälp av Qliks världsledande analysplattform. Samarbetet innebär att Förenta Nationerna och Qlik analyserar och visualiserar stora mängder data kopplade till Förenta Nationernas globala mål för hållbar utveckling, 2030-agendan. De 17 målen handlar om att alla människor ska kunna leva goda liv, både ekonomiskt och socialt. Med hjälp av Qlik kan Förenta Nationerna analysera, spåra och följa upp olika målbilder via appar.

– Qliks kraft ligger i att vi gör data till värdefull information, säger Lars Björk, Qliks vd och koncernchef. Förenta Nationernas vision är att göra information tillgänglig för hela världens befolkning och att optimera användningen av den. Jag är mycket stolt över att jag och mina medarbetare på Qlik nu hjälper Förenta Nationerna kunna identifiera och följa hur befolkningens välbefinnande utvecklas i förhållande till målen.

Alla de 193 medlemsländerna står bakom de 17 globala målen för hållbar utveckling. FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon har dessutom utsett 16 högprofilerade personer till särskilda ambassadörer för Agenda 2030. En av ambassadörerna är Kronprinsessan Victoria.

Vikten av den här typen av samarbeten betonades av FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon, i Davos, tidigare i år:

– 2030-agendan är vår ”deklaration” för ömsesidigt beroende. Världen inser i allt högre utsträckning, att ett problem i ett land påverkar ett annat. En kollaps på en enskild marknad kan skapa en kris över hela världen, därför är det väldigt viktigt att dra nytta av vår samlade styrka. Vi måste arbeta tillsammans – oberoende av bransch och sektor – för att hitta nya strategier inom finans, handel, investeringar och teknologi. Förenta Nationerna har sett många exempel på hur man, genom att utnyttja gemensamma resurser och expertis, snabbt kan lösa problem. Jag hoppas kunna bygga fler starka samarbeten som gör skillnad för människor.

De 17 globala målen för hållbar utveckling består av 169 delmål. Under en 15-årsperiod, med start under 2016 och fram till år 2030, har världens länder förbundit sig att tillsammans jobba för att uppnå långsiktigt hållbar ekonomisk, social och miljömässig utveckling.

Qliks mjukvara hjälper Förenta Nationerna med Data Discovery, det vill säga att göra upptäckter av mönster i stora datamängder, även mönster som inte är uppenbara. Partnerskapet är en del i Qliks globala hållbarhetsprogram ”Change our world”, som går ut på att hjälpa biståndsorganisationer att förstå, och dra nytta av, komplex information. Qlik hjälper närmare tvåhundra biståndsorganisationer över hela världen med finansiell stöttning, tillgång till sin personal och sin analysplattform. Däribland Circle of Blue, en organisation som Qlik haft samarbeten med i flera år kring vattenfrågan. Circle of Blue använder Qlik för att påvisa olika globala vattenutmaningar.

Exempel på appar som FN och Qlik skapat:

• Jämställdhets-app som visualiserar central jämställdhetsstatistik inom områden som utbildning, arbetsmarknad och hälsa, vilka är viktiga parametrar när det kommer till att mäta skillnader i sociala och ekonomiska förhållanden mellan kvinnor och män.
  • Säkerhets-app som visualiserar höjdpunkterna från Säkerhetsrådets möten, beslut och uttalanden år 2015.
  • Handels-app som visualiserar den allra senaste handelsinformationen, dvs olika länders export- och importdata visas på en intuitiv världskarta som är färgkodad utifrån handelsintensitet eller handelsbalans, främsta handelspartner och populära handelsvaror. I handelsappen kan man även analysera enskilda eller flera länder, regioner, råvaror och tidsperioder.

• qlik