Qlik positionerade som ledare i Gartners "Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics Platforms" för sjunde året i rad

Qlik®, ledande inom visuell dataanalys, meddelar idag att Gartner positionerat Qlik som ledare i sin Business Intelligence and Analytics Platform Magic Quadrant report*. 2017 är det sjunde året i rad som Qlik positioneras i ledarkvadranten. Hela rapporten kan laddas ned från Qliks hemsida: http://www.qlik.com/mq2017.

Enligt rapporten så har marknaden för BI och analysplattformar nu skiftat från att handla om IT-ledd rapportering till affärsstyrd analys. Vidare står det i rapporten att köparna vill utöka sin moderna BI-användning, även för självbetjäning, till alla i företaget och även över företagsgränser.

– Vi är, och har alltid varit, en omvälvande kraft inom dataanalys och BI, säger Lars Björk, koncernchef för Qlik. Som pionjärer på den här marknaden kommer Qlik fortsätta ta djärva beslut för att bygga en modern, molnplattform som inte bara levererar snygga visualiseringar, utan också är en skalbar lösning för företagsövergripande styrning och administration.

Breddar erbjudandet
Qlik fokuserar nu på att expandera marknaden genom att utveckla en skalbar molnplattform som kan fungera som mittpunkt och nav i alla företags analysstrategi, oberoende av storlek och antal användare. I januari 2017 meddelade Qlik att Qlik Sense® Cloud Business, bolagets SaaS-baserade lösning för visuell analys, nu är tillgänglig för analys i molnet. Genom att erbjuda en flexibel och prenumerationsbaserad molnlösning sänker Qlik tröskeln för nya användare då användare kan komma igång direkt utan installationer, investeringskostnader eller större åtaganden.

Genom förvärvet av Idevio stärkte och breddade Qlik även sina kart- och georelaterade tjänster. Med hjälp av patenterad teknik som komprimerar och strömmar kartdata, har både Qlik Sense- och QlikView-kunder nu möjligheten att identifiera dolda geografiska samband, vilket medför större insikt i verksamheten, bättre beslutsfattande och högre ROI.

Under årens lopp, som präglats av både innovation och förändring inom BI, har Qlik vidhållit sin övertygelse om att alla människor ska kunna analysera alla datakällor – lokalt, i molnet, i hybridmiljöer, såväl externt som internt – utan restriktioner eller begränsningar. Med Qliks associativa upplevelse kan användare få svar på – eller besvara – en ström av frågor och utforska informationen fritt, istället för att användarna begränsas av fördefinierade och statiska frågor – insikter nås först när du på riktigt förstår data från olika perspektiv.

*Gartner “Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics Platforms” by Rita L. Sallam, Cindi Howson, Carlie J. Idoine, Thomas W. Oestreich, James Laurence Richardson, Joao Tapadinhas, February 16, 2017.

Om Gartners Magic Quadrant
Gartner stöder inte någon leverantör, produkt eller tjänst som skildras i organisationens forskningspublikationer och råder inte teknikanvändare att välja endast de leverantörerna med högsta betyg eller annan beteckning. Gartners forskningspublikationer består av yttranden från Gartners forskningsorganisation och skall inte tolkas som konstaterad fakta. Gartner frånsäger sig alla garantier, uttryckliga eller underförstådda, avseende denna forskning, inklusive garantier för säljbarhet eller lämplighet för ett visst ändamål.

• cloud
  • visuell analys