Svenskgrundade Qlik utses till ett av världens främsta dataanalysföretag

Svenskgrundade Qlik®, som leder utvecklingen inom visuell dataanalys, rankas högst av alla världens dataanalysföretag inom geodata – för blixtsnabba dataanalyser med kartprogram. Detta efter att Qlik nyligen förvärvat det svenska Göteborgsföretaget Idevio som utvecklat kartprogram för industri och försvar. Köpet gav Qliks kunder möjlighet att lägga till kartor med automatisk geodata för att få fram viktig geografisk information och förbättra sitt beslutsunderlag, via den patenterade tekniken som ligger till grund för Qlik GeoAnalytics.

Nu rankas Qlik GeoAnalytics högst i den nya studien ”2017 Location Intelligence Market Study” gjord av Dresner Advisory Services, som kartlägger hur geodata används idag och hur den förväntas utvecklas i framtiden.

– Sökning och analys via kartfunktioner löser snabbt många affärsproblem, och självklart blir det ännu enklare för analysanvändare när verkligheten kan tolkas i bilder. Vi är stolta, men inte förvånade över, att våra molntjänster inom geodata anses vara det bästa inom dataanalys, säger Johan Salenstedt, Nordenchef på Qlik.

Bland de 30 ämnen som studien granskar rankas geografisk platsinformation som en hetare trend än både big data och Internet of Things (IoT). Rapporten kan laddas ned här: http://www.qlik.com/us/resource-library/dresner-2017-market-study

– Vi är mitt uppe i ett stort trendskifte, säger Howard Dresner, Grundare och Chief Research Officer på Dresner Advisory Services. Fördelarna med geodata och analys är tydliga och företag borde i hög grad utvärdera hur just deras organisation kan gynnas av den sortens information, för att exempelvis förbättra kundrelationer eller marknadsinformation. Vi gratulerar Qlik till deras ledande position inom området.

Qlik GeoAnalytics
Användare av Qlik Sense© och QlikView© kan nu exempelvis fastställa var nya potentiella butiker bör etableras, skapa större förståelse för vilken typ av kunder som är köpstarka inom ett visst postnummer eller beräkna olika leveranstider i distributionskedjan. Vidare kan man:

Fatta bättre beslut utifrån platsbaserad information. Val av etableringsplats, resursallokering och leveranstid är baserade på platsinformation. Kartorna ger en visuell kontext som hjälper Qlik-kunder att fatta välgrundade beslut i platsrelaterade frågor.

Förbättra dataförståelsen. Möjligheten att snabbt kunna ta fram kartografisk information innebär att det blir enklare för användarna att få insikt i mönster som kan vara svåra att upptäcka i tabeller och diagram. Kartbilder gör det enklare att förstå även komplicerad data.

Öka produktiviteten. Med möjligheten att omedelbart komplettera uppgifter såsom städer och länder med geografisk information kan Qlik-användare snabbt addera välgrundade och interaktiva geografiska visualiseringar för att kunna fatta snabba beslut.

Om Dresner Advisory Services
Dresner Advisory Services grundades av Howard Dresner som är en oberoende analytiker, författare, föreläsare och rådgivare. Dresner Advisory Services, LLC, fokuserar på att definiera kunskapsledare inom dataanalys.

För mer information, vänligen kontakta:

Marie Angselius Schönbeck
marie.angselius@angseliusronn.se
+46-70-9405837

• geodata
  • ökad produktivitet
  • big data
  • platsinformation
  • qlik geoanalytics
  • idevio
  • självbetjäning
  • visuell analys
  • data
  • kartor
  • karttjänster

Qlik® är den ledande plattformen för visuell analys, och det svenskgrundade bolaget var den första pionjären inom användardriven dataanalys. Bolaget levererar visuella dataanalyser, till 40 000 företag av alla storlekar i 100 länder. Qliks plattform, Qlik Sense®, QlikView® och Qlik® Cloud passar alla med behov av att visualisera, utforska data, göra nya upptäcker och på dessa insikter fatta bättre beslut. De molnbaserade, platsanpassade lösningarna möter det växande behovet inom rapportering och självbetjäning av visuell, guidad, inbäddad eller anpassad analys - oberoende av var data lagras. Qlik grundades i Lund och har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania.

###

© 2017 QlikTech International AB. All rights reserved. Qlik®, Qlik Sense®, QlikView®, QlikTech®, Qlik Cloud®, Qlik DataMarket®, Qlik Analytics Platform®, Qlik NPrinting™, Qlik Connectors™, Qlik GeoAnalytics™ and the QlikTech logos are trademarks of QlikTech International AB which have been registered in multiple countries. Other marks and logos mentioned herein are trademarks or registered trademarks of their respective owners.