Undersökning: 74% ökar lönsamheten med datadriven argumentation & kommunikation

BARC (The Business Application Research Centre) har i samarbete med Qlik, ledande inom visuell analys, och Cognizant kartlagt hur 250 företag i Europa ser på och använder data i sin argumentation och kommunikation. 32 av de undersökta bolagen är nordiska.

Studien visar att bara 1 av 10 använder datadriven argumentation regelbundet, trots att undersökningen tyder på att det skulle löna sig. 74% av de som använt datadriven argumentation och kommunikation i verksamheten har lyckats öka bolagets intäkter och lönsamhet.

Undersökningen visar också att

• 73% fortfarande använder PowerPoint eller liknande presentationsprogram
  • 85% har lyckats förbättra sin resursallokering med hjälp av datadriven argumentation
  • 49% säger sig börja använda datadriven argumentation och kommunikation i högre grad framöver

Efter ledningsfunktionen (56%) är finans och controlling de mest välrepresenterade avdelningarna – nästan hälften (46%) av de som använder datadriven argumentation och kommunikation arbetade inom dessa avdelningar.

Gemensamt för företagen är att nästan alla, 94%, betraktar data som en viktig tillgång och 95% använder sig av klassisk BI i verksamheten för exempelvis rapportering. Av de som vill vidareutveckla sina satsningar på data och bli mer datadrivna i sin kommunikation, vill majoriteten göra det inom 12 månader.

– Många är fortfarande relativt dåliga på att förstärka och bygga upp sina resonemang med hjälp av data, trots att vi idag har mer data än någonsin tillgängligt, säger Dan Sommer, Senior Director, Global Market Intelligence, Qlik. Att kunna interagera med visualisering och gå tillbaka till datakällan samtidigt som man argumenterar och berättar är ett viktigt led i att väcka data till liv, och få ökat förtroende för budskapet. Övergången till ett mer datadrivet samhälle har bara börjat och vi har fortfarande de stora omställningarna framför oss; när samhället på riktigt är datadrivet kommer dataläskunnighet, och kommunikationen av densamma, inte vara en fördel utan snarare en nödvändighet. Därför borde företagen lägga stort fokus på att skapa en datadriven organisation redan nu.

– Datadriven argumentation, i kombination med visuell analys, gör att det blir enklare att kommunicera analytiska resultat, men det är fortfarande alltför få som har kunskapen att göra det på ett bra sätt, säger Karthik Krishnamurthy, SVP och Global Head, Cognizant Digital Business – Practices. Beteendeförändring drivs av data, och organisationer kan inte nyttja analysens fulla potential förrän andra börjar förstå och agera på informationen. Vi uppmanar därför alla organisationer att utrusta sina anställda, oavsett deras arbetsroll, med kunskapen att sprida insikter genom data för att driva förändring på riktigt.

• verksamhetsutveckling
  • visuell analys
  • data
  • self-service
  • storytelling
  • datadriven

###

© 2017 QlikTech International AB. All rights reserved. Qlik®, Qlik Sense®, QlikView®, QlikTech®, Qlik Cloud®, Qlik DataMarket®, Qlik Analytics Platform®, Qlik NPrinting®, Qlik Connectors®, Qlik GeoAnalytics™ and the QlikTech® logos are trademarks of QlikTech International AB which have been registered in multiple countries. Other marks and logos mentioned herein are trademarks or registered trademarks of their respective owners.