Pressmeddelande -

Qmatic lanserar ny mediaspelare och Digital Signage för kommunikation genom hela kundresan

Qmatic, världens största leverantör av system för kundflödeshantering, lanserar idag den nya mediaspelaren Cinematic som tillsammans med företagets Digital Signage system visar både information och köstatus. Kunder kan på skärmar se var de befinner sig i kön, vilket ger ett övertygande skäl för att titta på skärmen och dess budskap. Fler personer kommer därmed att se och komma ihåg budskapet.

Hos en kund ökade antalet personer som såg och kom ihåg ett budskap från 34% till 54% när köstatus integrerades med informationsbudskapet. I samma undersökning svarade 8% av kunderna som läst informationen på skärmen att de skulle fråga om produkten/tjänsten. Det betyder i praktiken fler möjligheter att sälja produkten/tjänsten.

Qmatics system för Digital Signage skiljer sig från de flesta andra systemen på marknaden genom att det tar avstamp i kundens resa. Customer Flow Management (CFM) plattformen Orchestra innehåller modulen  Customer Journey som ger systemstöd för hantering av alla informationsytor på ett kontor eller i en butik.

När kunder besöker en butik så bör man kommunicera med dem så effektivt som möjligt. Som ett svar på detta behov tog Qmatic fram vårt "ytkoncept". Ett verktyg för att designa, underhålla och publicera information på alla digitala ytor. Pekskärmen i kösystemet som kunden använder för att välja tjänst är en yta, de digitala skärmarna är andra ytor. Kölappen är ytterligare en yta som kan användas för exponering av information eller reklam. Qmatics lösning saknar motsvarighet på marknaden eftersom man bygger kommunikationen i alla ytor utifrån de unika kundresor som existerar.

Sven-Olof Husmark, VD på Qmatic Nordic förklarar: ”Dagens Digital Signage lösningar fokuserar ofta på en sak, att kommunicera med kunderna via skärmar som placeras på mer eller mindre bra platser. Qmatics lösningar utgår istället ifrån hela kundresan och de ytor som en kund kommer i kontakt med vid ett besök. Genom vår plattform Orchestra kan våra kunder nu på ett enkelt sätt bygga och underhålla en enhetlig kommunikation i alla dessa ytor. Genom integrationen till kösystemet kan man till exempel styra budskap i alla informationsytor baserat på vem som för tillfället är i butiken, eller vilka behov kunderna har som just nu besöker kontoret. Det gör informationen mer relevant.” avslutar Sven-Olof.

Systemet som också kan integreras till andra Digital Signage system gör det möjligt för företag att skräddarsy hela kundupplevelsen för att ge maximal effekt genom att olika resor kan planeras för varje tjänst som verksamheten erbjuder. Det innebär att ett kontor som tillhandahåller tio tjänster kan skapa tio olika kundresor. Genom detta så blir kommunikationen enhetlig och i linje med det budskap som personalen kommunicerar till kunden.

För ytterligare information kontakta:

Sven-Olof Husmark, VD Qmatic Nordic
www.qmatic.com/se

Epost: sven-olof.husmark@qmatic.com

• segmentering
  • kundvarv
  • kundresa
  • qmatic
  • q-matic
  • kösystem
  • digital signage
  • customer flow management
  • butiks tv
  • mediaspelare

Qmatic har skapat Customer Flow Management (CFM) och är världens största företag inom effektivisering av kundflöden. Qmatics lösningar och kösystem finns i mer än 122 länder inom bank, offentlig sektor, sjukvård och detaljhandel. De senaste åren har koncernen haft en stark tillväxt och omsätter idag cirka 540 MSEK. Varje år passerar två miljarder människor, motsvarande nästan en fjärdedel av jordens befolkning, genom ett Qmatic-system.