Vätskekontroll QTF-metoden.

SYSTEMVÄTSKA ÄR INGEN BISAK – den påverkas i huvudsak av naturlagar och Murphy's lag.

Systemvätska bör hanteras som vilken annan systemkomponent som helst; med specifikationer, kvalitetskrav, hanteringskrav och föreskrivningar i bygghandlingar. Idag hanteras systemvätskan ofta som en bisak, inte som en fullvärdig systemkomponent, låt oss ändra på det.

Huvudsaken?

Systemvätskans betydelse för funktion och energieffektivitet i värme-/kylsystem är inte okänd. Utan systemvätska ger systemen varken värme eller kyla. Men att den innehåller gaser som försämrar energiöverföring ger funktionsstörningar, injusteringssvårigheter och skapar korrosiv miljö är för många en nyhet. Att man kan och bör göra något åt den är ytterligare en nyhet för många.

I huvudsak innebär detta att man bör definiera önskvärd vätskekvalitet *, baserad på kvalitetsparametrar. QTF använder parametrarna: gashalt (O2mg/l), pH, konduktivitet och försmutsning. Med målnivåer som ger en praktiskt taget gasfri vätska, homogen och ren teknisk vätska som förhindrar korrosion och effektivt transporterar energin i systemen.

Naturlagar

Med målnivån definierad blir nästa steg att mäta vätskans kvalitet för att konstatera om något behöver göras. Det normala är att tappvatten som används vid påfyllning av system innehåller (löser) 6–8 mg/l syre. Det är en naturlag, precis som tyngdlagen. Det är inte lönt att bråka med den. Henry's law konstaterar att mängden gas som en vätska kan lösa (hålla) varierar med tryck och temperatur. För vatten innebär det vid atmosfärstryck och tjugo grader Celsius, cirka 6 mg/l. Tydligaste beviset för att vatten innehåller lösta gaser i form av syre är det syret fiskar andas. Om det inte fanns syre i vatten skulle det inte finnas fiskar.

Murphy's law konstaterar att om man inte gör något åt syrgashalter i ett slutet värme-/kylsystem, så kommer något att gå fel, oftast väldigt fel.

Syret i vätskesystemet sätter igång korrosionsprocessen direkt efter påfyllning. Görs ingenting så rostar komponenter sönder, rostpartiklar och magnetit sätter igen ventiler, skapar pittingskador som ger läckage i rörledningar, pumpar kaviterar, korroderar och havererar. Dessutom ger gaser injusteringsproblem, funktionsproblem, tryck-, flödesproblem, obalans och oljud i systemen. Fria gasbubblor sätter sig som bubbelpäls i värmeväxlare, isolerar och försämrar energiöverföring. Eländes, elände!

Håll Murphy borta med QTF-metoden

Med QTF-metoden kan vi hålla Murphy på armlängds avstånd. QTF-metoden är en metod som börjar med besiktning och slutar med ett dokumenterat resultat. QTF har kravspecar* för systemvätskekvalitet, kan mäta – åtgärda – och mäta resultatet.

QTF:s mål är att skapa kunskap, förståelse och insikt. Tesen är: ”Med insikt om gasers påverkan av systemvätska är det logiskt att begära besiktning av vätska och system”.

Första steget

Första steget är att behandla vätskan som en fullvärdig systemkomponent, med kvalitetskrav och kontroll, föreskriva den och de åtgärder som behövs i bygghandlingar vid nybyggnation. Rätt vätska redan från början skulle spara miljarder årligen i svenska värme-/kyl-/ÅV-system. Systemen i nya byggnader skulle bli effektivare och hålla längre.

Nästa steg

Nästa steg är att få alla fastighetsägare, förvaltare och driftsansvariga inom offentliga byggnader att känna till och förstå gasernas inverkan på systemvätskor i alla befintliga system. QTF får många förfrågningar när systemkomponenter läcker eller havererar.

– Man önskar att fler kände till, kom till insikt och besiktigade sina system innan problemen uppstår. Då skulle vi kunna rätta till felet med gashaltig vätska innan systemen havererar, säger Heléne Karlsson, QTF.

Vill du spara pengar och bidra till lägre koldioxidutsläpp genom lägre energianvändning ska du låta QTF Sweden besiktiga dina VVS-system enligt QTF-metoden. Du får en analys och rapport över din systemvätskas status och innehåller den gaser får du hjälp att åtgärda den med snabbavgasning. Därefter installerar du en QTF underhållsavgasare som kontinuerligt håller systemet energieffektivt.
Underhållsavgasning av systemvätskan ökar dessutom livslängden på övriga komponenter eftersom en avgasad, syrefri miljö förhindrar korrosion.

* QTF:s kravspecifikation för systemvätska (vatten)

Syrgasinnehåll: < 0,5 mg/litet
Koldioxidinnehåll: 0 mg/liter