Bild: Mod Arkitekter

Om ett år står Sveriges nya mötesdestination klar

(Arlanda 2019-11-05) Quality Airport Hotel Arlanda och mötesarenan Scandinavian XPO håller just nu på att växa fram och står klart november 2020. Sveriges nya mötesdestination blir över 40 000 kvadratmeter stor och kommer innehålla tre mässhallar, hotell, restauranger, eventytor, konferensrum, träningscenter och aktiviteter som engagerar.

Quality Airport Hotel Arlanda öppnar sin nya tillbyggnad om ett år, i november 2020, samtidigt som den omfattande renoveringen av det befintliga hotellet står klart. De utökar i och med detta till 421 hotellrum och en total mötesyta på över 2300 kvm. Ytterligare ca 50 longstay-enheter färdigställs till mars 2021. Under den pågående renoveringen är hotellet öppet som vanligt.

Vårt mål är att skapa ett hotell med fokus på betydelsefulla möten. Vi ser också det som en möjlighet att återuppliva denna bortglömda del av destinationen och återigen göra platsen till ett livligt och bubblande nav, där vårt hotell tillsammans med Scandinavian XPO agerar värd. Oändliga mötesmöjligheter, logistiskt optimalt både i Sverige och internationellt samt vår önskan att blanda de bästa lokala talangerna blir det som gör nya Quality Airport Hotel Arlanda unikt”. säger Jessica Carlde, hotelldirektör Quality Airport Hotel Arlanda.

Området kring Arlanda flygplats, Airport City Stockholm, är inne i en expansiv fas. Intresset för att etablera sig är enormt och det finns stora outnyttjade markområden som flera aktörer ser stor potential i. Det är en ny flygplatsstad som håller på att växa fram runt flygplatsen. Inom en tioårs period beräknas området dubblera arbetstillfällena till cirka 50 000 anställda. Det byggs ett flertal nya hotell, kontor, utbildningsanläggningar, restauranger etc. och mitt i den växande flygplatsstaden skapas nu Sveriges nya mäss-, event- och mötesplats, Scandinavian XPO.

Nedräkningen har börjat – det här innehåller den nya mötesdestinationen

Scandinavian XPO tillsammans med Quality Airport Hotel Arlanda ska bli nordens närmaste mötesplats med utrymme för över 5000 besökare. Det är den tidigare Eurostop-byggnaden invid E4:an som byggs om och när allt är klart i slutet av 2020 ska Scandinavian XPO inrymma tre mässhallar samt faciliteter som träningsanläggning, skjutbana och läkarmottagning. Anläggningen kommer bli Nordens mest centrala mötesanläggning med alla Skandinaviens huvudstäder inom en timmes radie. En självklar destination för hela event-, mäss- och mötesbranschen.

Infrastrukturen i området håller också på att byggas ut; vägar, spår, kollektivtrafik och hållplatser förbättras och utökas för att öka tillgängligheten till Scandinavian XPO. Kostnadsfri transport till terminalerna kommer att finnas.

Vår ambition är att skapa en internationell mötesanläggning för hela Skandinavien och i förlängningen även Europa där olika aktörer kan mötas i olika syften och konstellationer. Dessutom är det så att om du i framtiden ska vara en attraktiv och spännande mötesarena behöver du idag helt andra faciliteter än vad som krävdes tidigare och det är en av anledningarna till varför vi satsar på en helhetslösning för våra eventbesökare. Exempelvis genom tränings- och hälsofrämjande aktiviteter”, säger Dieter Sand, vd Arlandastad Holding.

För mer information kontakta:

Jessica Carlde
Hotelldirektör Quality Airport Hotel Arlanda
M: jessica.carlde@choice.se
T: +46 76 822 60 60

Dieter Sand
VD, Arlandastad Holding AB
M: dieter.sand@arlandastadholding.se
T: +46 72 225 37 71

På Quality Hotel™ är betydelsefulla möten i fokus. Här möts kollegor på konferens och barnfamiljer för tid tillsammans. Hotellen har bra läge i city eller i utkanten av större städer. Alla hotell är certifierade enligt internationell miljöstandard ISO 14001. Quality Hotel är en av Nordens största hotellkedjor med över 60 hotell i Sverige, Norge och Danmark, och marknadsför restaurangerna Brasserie X. Quality Hotel är en del av Nordic Choice Hotels. Läs mer om Quality Hotel på www.choice.se/.no/.dk