Quality Hotel Friends satsar på sin personal – erbjuder svenskundervisning på arbetsplatsen

(Solna, 2019-09-25) På Quality Hotel Friends i Solna arbetar dagligen personal från olika 32 länder. Många är nya i Sverige med varierande kunskap i det svenska språket. Därför satsar man nu på yrkesspecifik SFI-utbildning.

I samarbete med företaget Swedish4u erbjuder Quality Hotel Friends sin personal att en gång i veckan delta i kurser i yrkessvenska - som tagits fram specifikt för housekeeping-avdelningen på hotellet.

Det unika med de här kurserna är att de utgår från ett sammanhang - yrket - och inte består av lösryckta ord eller fraser. Kurserna har massor med övningar med både video och ljud för att träna läs- och hörförståelse, uttal, ordkunskap, stavning och grammatik där det passar. Vi är väldigt glada att få inleda detta samarbete med Quality Hotel Friends”, säger Lotta Simonsson, grundare till Swedish4u.

Bakom kursutvecklingen ligger 20 års erfarenhet av arbetsplatsanpassade SFI-utbildningar, samt den senaste forskningen på Stockholms Universitet - samlat i en modern plattform för e-learning byggd på den senaste tekniken. På hotellet ser man fram emot satsningen och vilka förutsättningar det ger medarbetarna.

“Jag är otroligt stolt och glad över att vi dragit igång detta projekt. Vi har en fantastisk mångfald på hotellet och jag är övertygad om att SFI på arbetsplatsen skapar rätt förutsättningar för en välfungerande kommunikation och en personlig utveckling hos våra medarbetare”, förklarar Hanna Lidén Blom, Hotellchef på Quality Hotel Friends.

Just nu deltar 20 personer i kursen och mottagandet har varit genomgående positivt hos medarbetarna. Liveta Packevičiūte på hotellets housekeeping-avdelning berättar:
Jag förstår svenska - men vill bli bättre på att läsa och prata. För mig är kombinationen av lärarledda lektioner och en portal i mobilen perfekt, jag kan öva även när det inte är lektion. Lotta är jättebra som lärare - hon lyssnar, förstår oss och anpassar utbildningen efter gruppen. Vi får öva i vår takt och det får ta sin tid. Hon skapar en trygghet som gör att vi inte känner stress och att alla hänger med.”

I slutet av oktober tar den första gruppen examen. Efter det varma mottagandet hos Housekeeping-avdelningen planerar hotellet nu att utöka verksamheten till fler avdelningar - med start våren 2020.

För mer information kontakta:

Hanna Lidén Blom
Hotellchef, Quality Hotel Friends
E: hanna.lidenblom@choice.se

Kim Bauer
Marknadskoordinator, Quality Hotel Friends
E: kim.bauer@choice.se

Quality Hotel™ är en av Nordens största hotellkedjor, med över 60 konferens- och familjehotell spridda över Norge, Sverige och Danmark. Alla hotell är certifierade enligt internationell miljöstandard ISO 14001. Quality Hotel är en del av Nordic Choice Hotels och marknadsför restaurangerna Brasserie X. Mer om Quality Hotel på www.choice.no / .se / .dk