Press release -

Svenska fastighetsuppstickaren Quartiers Properties fortsätter att expandera på spanska solkusten

Quartiers Properties AB, som utvecklar, säljer och förvaltar semester- och bostadsfastigheter på spanska solkusten, tar ännu ett steg in på attraktiva Golden Mile. Nu senast har bolaget tecknat avtal om att förvärva en större tomt i anslutning till semesteranläggningen Centro Forestal Sueco. För att stärka kassan, möjliggöra nya fastighetsförvärv och färdigställa pågående projekt har Quartiers säkrat finansieringen genom två avtal med spanska finansiärer.

Det svenska fastighetsbolaget Quartiers Properties äger sedan sommaren 2017 Centro Forestal Seco och är i full gång med att förädla de befintliga hotellfastigheterna med ett helt nytt hotellkoncept. I oktober 2018 får bolaget full tillgång till den nya förvärvade tomten och kan inkludera den som en del av det pågående hotellprojektet. Quartiers vision är att skapa en lifestyleinspirerad mötesplats i området.

– Vår modell innebär att vi förvärvar fastigheter med attraktiva lägen för att sedan utveckla både fastigheten och området genom att attrahera restauranger, rekreation, nöjen med mera. När det gäller Centro Forestal Sueco samarbetar vi med den prisbelönta konceptbyrån Stylt Trampoli för att ta fram det nya hotellkonceptet, säger Katri Lind, som är vd för Quartiers Properties.

Tomten omfattas av Marbella kommuns befintliga detaljplan och kan utvecklas när en ny detaljplan beslutas i Marbella. Quartiers arbetar tillsammans med kommunen för att möjliggöra en snabbare utveckling genom en nutidsanpassning av 1986 års detaljplan.

För att finansiera sina pågående projekt och för att frigöra likvida medel för ytterligare förvärv har Quartiers Properties säkerställt två lån. I början av april tecknade bolaget ett avtal med den Madridbaserade fastighetsfonden Frux Capital avseende en kreditlina om 2,5 miljoner euro och i slutet av mars tecknades ett avtal med den spanska storbanken BBVA om ett företagslån om en miljon euro.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Quartiers Properties

Katri Lind, vd
E-post: katri.lind@quartiersproperties.se

• Business enterprise, General

• katri lind
  • the foundation hotel
  • marbella
  • golden mile
  • stylttrampoli
  • forestal residential
  • hacienda de cifuentes
  • nasdaq first north
  • ocean view
  • amapura
  • quartiers benahavis/marbella
  • quartiers properties ab (publ)

• Stockholm

Quartiers Properties är ett fastighetsutvecklingsbolag med verksamhet på den spanska solkusten. Bolaget grundades 2014 och har sedan dess byggt upp en fastighetsportfölj av både förvaltningsfastigheter och projektfastigheter. Bolaget utvecklar, säljer och hyr ut fastigheter.

Marcus Johansson Prakt

Press contact Verkställande direktör +46 72 018 59 98