Författaren Åsa Lind tilldelas Kulla-Gullapriset!

Författaren Åsa Lind tilldelas Kulla-Gullapriset år 2014.

Juryns motivering:

”Vad är möjligt att säga med ord? Hur skriver man en färg? Hur berättar man en doft? Kan rymden rymmas i en bok?” De frågarna ställer Åsa Lind själv i en text om sitt författarskap. I sina böcker visar hon att allt är möjligt att säga, att alla färger och dofter är möjliga att beskriva, om man har språket i sin tjänst. Med poetisk blick skriver hon om ögonblickets betydelse, om upptäckter och hemligheter, om slumpen, fantasin och sorgen. Ja, allt det som finns i barns och vuxnas inre. I Åsa Linds berättelser är avståndet inte långt mellan de små tingen i vardagen och de stora livsfrågorna. Här kan en lek under en sjal rymma en hel värld, ett möte på en strand öppna blicken mot världsalltet. Så visst kan hela rymden rymmas i en bok.

Åsa Lind, född 1958 i Karbäcken i norra Ångermanland, skriver både faktaböcker och skönlitteratur. Mest känd är hon för böckerna om Sandvargen och Zackarina. Sandvargen belönades med Nils Holgersson-plaketten 2003, och Mera Sandvargen blev Augustnominerad samma år. Sandvargen är översatt till 15 språk. Just nu är hon aktuell med bilderboken Hemligheten.

Om priset:

Författaren Marta Sandwall-Bergström (1913–2000) inrättade 1998 en stipendiefond i form av en stiftelse, förvaltad av Sveriges Författarförbund. Stiftelsens syfte är att främja ”i Sverige bosatta yrkesverksamma författare och forskare”. Vartannat år från och med 1999 delas ett Kulla-Gullapris ut till en författare. Vartannat år, med början år 2000, utdelas ett eller flera stipendier till förtjänta forskare på barn- och ungdomslitteraturområdet. Prissumman är 85 000 kr.

Prisceremonin äger rum den 3 juni kl. 18.00 på Svenska barnboksinstitutet.

För kontakt med Åsa Lind, maila eller ring Emilia Holmqvist: emilia.holmqvist@rabensjogren.se eller 010-744 21 54.

I vårt pressrum rabensjogren.se/pressrum finns omslagsbilder och författarporträtt.

• norstedts förlagsgrupp
  • rabén & sjögren