Pippi 70 - allt om vårens jubileum!

Tänk att hon lyckades! Pippi Långstrump blev gammal utan att någonsin bliva stur. Nu fyller hon 70 med hela barnasinnet, livsglädjen och integriteten i behåll. Den bedriften firas hela året, med nyutgåvor av flera böcker, aktiviteter i bokhandeln, på biblioteken och en extra stor baluns på Skansen den 23 maj.

Astrid Lindgrens dotter Karin låg sjuk och ville att mamma skulle berätta en saga. ”Berätta om Pippi Långstrump”, bad hon och uppfann i samma stund det som skulle bli en av världens mest välkända barnboksfigurer. ”Eftersom det var ett märkligt namn blev det också en märklig flicka”, har Astrid sagt.

Karin fick manuskriptet på sin födelsedag den 21 maj, och därför passar det bra att hålla kalas just i maj. Och nog finns det anledning att fira! Pippi Långstrump kan se tillbaka på ett exceptionellt liv. Hon har glatt miljoner barn och vuxna och retat gallfeber på både pedagoger och professorer. Böckerna om henne har översatts till 70 språk och sålts i ca 60 miljoner exemplar. Pippi Långstrump har av DN utsetts till den viktigaste kulturhändelsen på 150 år.

Inför födelsedagen kommer Boken om Pippi Långstrump ut i nyutgåva. Rabén & Sjögren och Saltkråkan har reviderat den i samråd med Karin Nyman, Astrid Lindgrens dotter. Överallt där det förekommer, har n-ordet ersatts med prefixet ”söderhavs”. Dessutom har Ingrid Vang Nymans originalillustrationer restaurerats och färglagts till den nya utgåvan.

- Den blir jättefin! Vi har bytt ut ett gammalt ord därför att det skadar. Pippi Långstrumpböckernas författare hade aldrig stått ut med att något hos Pippi kunde göra barn illa, säger Karin Nyman.

Här finns ett filmklipp där Karin Nyman berättar om Pippis tillkomst och om arbetet med den nya utgåvan:

- Pippi har varit unik i barnboksvärlden under decennier. Ett självständigt, okuvligt barn med glatt humör och smittande humor. Än i dag, 70 år efter att den första berättelsen skrevs, fortsätter Pippi att ha betydelse för många barn. Vi hoppas att Pippis upproriskhet, mod och entusiastiska humor ska fortsätta att inspirera barn i Sverige och runtom i världen, säger Ann Sköld Nilsson, förlagschef på Rabén & Sjögren.

Mer än något annat är Pippi Långstrump en inspirerande, trösterik och själsstärkande figur. Och som all stor litteratur säger hon någonting viktigt om samtiden och de utmaningar människor står inför. Hon kan läsas som en feministisk ikon, en anti-auktoritär frihetshjälte, en aktivist för barns
rättigheter, ett ensamkommande flyktingbarn, en pacifist, en kämpe för de svaga och utsatta, en lekfull livsnjutare i ett teknifierat samhälle och mycket, mycket mer.

Pippis officiella födelsedag firas den 21 maj. Lördagen den 23 maj firas Pippi med ett stort kalas på Skansen.

Jubileumsutgivning:

Fakta om Pippi Långstrump:

• Pippis fullständiga namn är Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump.
  • Astrid Lindgrens böcker har sålt i över 150 000 000 exemplar, den klara majoriteten av dessa är böcker om Pippi Långstrump.
  • Pippi har, passande nog, översatts till 70 språk.
  • Berättelserna om Pippi har filmatiserats många gånger, sammanlagt har det blivit åtta spelfilmer, två tv-serier och två tv-filmer.
  • Den första boken om Pippi kom i november 1945, och den första upplagan trycktes i 25 000 exemplar.
  • Sedan dess har det kommit ut sammanlagt 27 olika titlar, om man räknar samlingsvolymer.