Offertförfrågan: stöd i att utveckla Radiohjälpens varumärke

Uppdragsbeskrivning

Radiohjälpen grundades 1939 och blev en stiftelse 1966, med Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio (SR) och Sveriges Utbildningsradio (UR) som huvudmän. Radiohjälpens uppdrag är att samordna och genomföra all insamlingsverksamhet inom svensk public service och att omvandla insamlade medel till kvalitativ verksamhet nationellt och internationellt.

Som en fristående stiftelse inom public service utgör Radiohjälpen en oberoende och opartisk plattform där givare, public service och organisationer möts för att stärka människors rättigheter i Sverige och internationellt.

Mer om våra kampanjer och dess genomslag återfinns på www.radiohjalpen.se särskilt i årsberättelser kan effekter studeras.

Varumärkesundersökningen 2014

År 2014 genomförde Sifo på Radiohjälpens uppdrag en varumärkesundersökning för att se hur Radiohjälpen uppfattas bland allmänheten. Det var denna undersökning som låg till grund för styrelsens inriktningsbeslut av den 23 mars 2015 om ett ökat humanitärt fokus. De tre påståenden som allmänheten tyckte mest stämde in på Radiohjälpen var:

• Trovärdig,
  • Synliggör viktiga behov,
  • Trygg (man kan lita på att pengarna används på rätt sätt).

Andra ord som dök upp var seriös, handlar snabbt och pengarna når de behövande. Radiohjälpen förmedlar hjälp inom relevanta områden, är engagerande samt är kunskapsbildande. Däremot ansåg bara 25 procent att Radiohjälpen var en modern verksamhet som kännetecknas av nytänkande.

En av de viktigaste slutsatserna av undersökningen var att nästan alla hade hört talas om Radiohjälpen, de flesta hade en positiv bild av Radiohjälpen men mycket få kunde konkretisera verksamheten.

Varumärkesundersökningen 2018

Under 2018 genomförde Kantar Sifo på Radiohjälpens uppdrag ännu en varumärkesundersökning. Sammanfattningsvis framkom att:

• Kännedomen för Radiohjälpen har ökat jämfört med 2014, främst är det personer i åldersgrupp 18-29 som har ökat kännedomen (31%), jämfört med 2014 (24%).
  • Starkt samband finns mellan anseendet och hur väl man känner till Radiohjälpen. De som känner till Radiohjälpen mycket bra har ett högre anseende för Radiohjälpen, jämfört med andra. Av de som är positivt inställd till Public Service och givit pengar kontinuerligt har också ett högre anseende för Radiohjälpen, jämfört med övriga.
  • Det är färre som förknippar Radiohjälpen med akuta katastrofinsatser i världen och fler som förknippar organisationen med långsikitga utvecklingsprojekt, jämfört med 2014.
  • Fler gör positiva associationer till Radiohjälpen jämfört med 2014. Fler instämmer att Radiohjälpen är en trovärdig aktör, att de synliggör behov, litar på att de använder penar på rätt sätt och att de förmedlar relevant hjälp. Det är fler som kan bedöma de olika påståendena och färre uppger alternativet Tveksam, vet ej jämfört med 2014.
  • Totalt sett har 41 procent av svenskarna varit med och bidragit till någon/några av radiohjälpens insamlingar. Fler personer i åldersgrupp 18-29 år uppger i större utsträckning att de varit med och bidragit (44%) jämfört med 2014 (33%). Ökningen bland unga beror till stor del att 39 procent har varit med och bidragit till Musikhjälpen, motsvarande andel 2014 var 19 procent.
  • Fler har en positiv inställning till Musikhjälppen och Världens Barn jämfört med 2014. Det är även fler som har en inställning och kan bedöma frågorna eftersom färre svarar tveksam, vet ej på frågorna.

Anseendebyggande drivkrafter som identifierades av KantarSifo var faktorer som: Är en trovärdig aktör, Förmedlar hjälp inom relevanta sakområden, Är engagerade och inspirerar till att hjälpa, Är trygg, kan lita på att pengarna används på rätt sätt. En faktor där både betyget är lägre samt korrelationen lägre för anseendet är huruvida Radiohjälpen är ”Är en modern verksamhet med nytänkande arbetssätt och metoder” samt ”Synliggör viktiga behov av hjälpinsatser”. Även månadsgivandet till Radiohjälpen identifierades som en utvecklingsfråga.

Nuläge

Radiohjälpen bedömer att vi åtnjuter ett betydande förtroende som vi ska vara varsamma om. Utmaningarna ligger i att både behålla detta, och att växa i frågor kring modernitet vad gäller tex FNs hålbarhetsagenda Agenda 2030, att möta ungas engagemang och samtidigt förhålla sig till utmaningarna för public service tex vad gäller tablå tv och radio.

Radiohjälpens vision och uppdrag

Ett betydande arbete har lagts ned från styrelsen på att ta fram organisationens vision och mission. Dessa kan behöva ses över utifrån den nya informationen som framkommit i varumärkesundersökningen, utifrån från styrelsens diskussioner. I nuläget utgörs vår vision och mission av följande nyckelformuleringar:

Radiohjälpen samlar hela Sverige i att rädda liv och lindra nöd.

Mission

Radiohjälpen engagerar hela Sverige i arbetet med att förbättra människors levnadsvillkor och stärka deras rättigheter. Vi arbetar med att rädda liv och lindra nöd.

Som en fristående stiftelse inom public service utgör Radiohjälpen en oberoende och opartisk plattform där givare, organisationer och utsatta människor möts.

Vi informerar om behov och genomför insamlingar. Vi bedömer vilka verksamheter som ska få stöd utifrån principer om kostnadseffektivitet och kvalitet. Vi fördelar, följer upp och berättar hur det går.

Framtida läge

Radiohjälpen behöver stöd i att och formulera var vi vill vara inom överskådlig framtid tex 1 år respektive 3 år. Vi önskar stöd i att utarbeta kommande steg för att uppnå detta.

Uppdraget

Radiohjälpen söker nu stöd i att utveckla vårt varumärkesarbete. I första hand innebär det en första workshop med vår styrelse kring vägen framåt utifrån varumärkesundersökningens resultat. Var vill vi vara om 1 år, om 3 år och vilka målsättningar kan vi sätta upp? Behöver vår mission och vision ses över i förhållande till detta? Vilken plan kan vi identifiera för att uppnå våra mål? Hur kan dessa följas upp?

Mötet äger rum måndag 28 januari och själva workshopen förutses ske under 2 timmar tiden under eftermiddagen (mellan kl 13-17).

Om styrelsen beslutar så finns även optionen att fortsätta bidra till en process där vi tar stakar ut vägen framåt i form av en strategi för Radiohjälpen och identifierade åtgärder som vi anser att vi behöver vidta. En arbetsgrupp med representanter från styrelsen kan komma att bidra.

Budget och tidsaspekt

Radiohjälpen har en mycket begränsad budget för uppdraget och skulle därför uppskatta om en del av insatsen skulle kunna göras pro bono. Maximalt 60 antal timmar förutses. Inga resor. Offerten ska vara oss tillhanda senast 10 januari på epost: kristina.henschen@svt.se och bör innehålla:

• Ett förslag till upplägg av workshop 28 januari,
  • Ett förslag till metod och upplägg för hela processen, inkl optionen med strategi och identifiering av möjliga stärkande åtgärder,
  • Identifiering av tidsåtgång och kostnad, samt vad som ev kan genomföras pro bono.
  • Urval görs utifrån både kostnadsförslag men även lämpligmetod. Vi ser fram emot att höra från er!