Läget i Nepal är akut – Radiohjälpen samarbetar med Runda Upp

Med anledning av jordbävningskatastrofen i Nepal inleder Radiohjälpen ett samarbete med Runda Upp. Ett samarbete som syftar till att ge svenska folket ännu bättre möjligheter att stödja vid allvarliga katastrofer.

Läget i Nepal är akut, att gräva fram människor som fastnat under nedfallna hus är en kamp mot klockan, och bristen på mat och vatten börjar ge sig tillkänna. Den närmaste tiden väntas häftiga regn vilket ytterligare kan förvärra läget. Ett sätt att hjälpa är att be att få Runda Upp nästa gång du handlar i en butik. Efter att du rundat upp ditt köp i butiken skickas pengarna oavkortat till den hjälporganisation som butiken har valt att stödja. Det tillkommer inga extra avgifter på ditt bidrag, du bestämmer själv summa och du kan Runda Upp hur många gånger du vill.

- Att samarbeta med Runda Upp ger oss nya vägar att snabbt få in pengar till olika katastrofområden i världen. Just nu är läget akut i Nepal och vi hoppas att många handlare och deras kunder hjälper oss att samla in pengar för att hjälpa de över 8 miljoner drabbade i landet, säger Per Byman, generalsekreterare för Radiohjälpen.

- Runda Upp har sedan en tid tillbaka arbetat med att utveckla hjälpmedel som gör att våra licenstagare, dvs handlarna, snabbt ska kunna ställa sina butiker till förfogande för insamling i akuta katastroflägen. Vid t ex en naturkatastrof vill vi kunna ge stöd i butik inom 48 timmar. Därför är vi mycket glada över att nu även få med Radiohjälpen eftersom de kan se till att pengarna når fram via flera hjälporganisationer, säger Stefan Edwall, verksamhetsansvarig på Runda Upp i Sverige AB.

För mer information om samarbetet kontakta:

Stiftelsen Radiohjälpen
Perina Stjernlöf