Musiker samlade in 1,7 miljoner till människor på flykt i Europa

I lördags arrangerades en stödkonsert i Berwaldhallen i Stockholm, en unik konsert där Sveriges främsta orkestrar, körer och solister inom den klassiska musiken samarbetade för att hjälpa människor på flykt i Europa. Under kvällen samlades 1,7 miljoner kronor in till Radiohjälpens arbete.

Initiativtagare till konserten var hovsångerskan Anna Larsson, förläggaren Johannes Nebel och Ann Christin Ward, som spelar viola i Sveriges Radios Symfoniorkester.

Vi ville göra ett program där vi kunde få visa ödmjukhet och öppenhet. Vi ville att den västerländska konstmusiken skulle få stå i full kraft på scen och öppna våra hjärtan och sinnen, säger Anna Larsson.

På några veckor skapades en konsert av högsta internationella klass. En konsert för medmänsklighet och värme.

De har samlat en lysande samling musiker, sångare och administratörer och resultatet blev omvälvande. Musikens kraft manifesterad på bästa möjliga sätt. Jag är stolt och rörd över det totala engagemanget hos alla inblandade och förstås mycket glad över att vi fick in så mycket pengar, säger Berwaldhallens konserthuschef Helena Wessman.

– Tack alla som gav pengar, tack alla som arbetade inför detta unika och ovanliga samarbete. Vi fick se något av det allra bästa vi har i världen idag, artister som självklart ville ställa upp för öppenhet och medkänsla och vi samlade in mycket mer pengar än vi någonsin kunde våga drömma om, avslutar Anna Larsson.

Medverkande i Playing for Life
Solister: Anna Larsson, alt. Michael Weinius, tenor. Martin Fröst, klarinett. Janine Jansen, violin. Henrik Måwe, piano. Olof Wendel, cimbalom
Dirigenter: Daniel Blendulf. Andreas Lönnqvist
Medlemmar ur: Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören, Kungliga Filharmonikerna, Kungliga Hovkapellet, Lunds Studentsångare

Radiohjälpens insamling för människor på flykt
Radiohjälpen har hittills samlat in totalt 67,5 miljoner kronor till förmån på människor på flykt. Medlen från insamlingen gick i en första fas till projekt längs rutterna i södra och sydöstra Europa. Dessa projekt fokuserade på mat, vatten, mediciner, tak över huvudet och skyddsinsatser för barn. I en andra fas har Radiohjälpen även beviljat pengar för projekt i Syrien och närområdet, och i en tredje fas för flyktingar i bortglömda katastrofer som t ex Centralafrikanska republiken och Burundi. Alla svenska organisationer som uppfyller Radiohjälpens krav för humanitär verksamhet och som har pågående verksamhet på plats kan söka från de insamlade medlen.

Pressbilder (Fotograf Arne Hyckenberg):

Kontaktpersoner:
Anna Larsson, initiativtagare och sångerska, e-post:persannalarsson@hotmail.com
Inger Söderholm, tf pressekreterare Berwaldhallen, tel 0709 96 95 99, e-post: inger.soderholm@sverigesradio.se
Per Byman, generalsekreterare Radiohjälpen, tel 073 534 07 77, e-post: per.byman@svt.se