”Gå som om du äger Storgatan. Bara du är medveten om att andra gör det också.”

Uppmaningen kommer från Elenor Thelander, stresspedagog och mental tränare som driver företaget Fullt Fokus. I går höll hon för tredje och sista gången seminariet Mental styrka. Deltagare hos Radix Kompetens i Ängelholm har arbetat med medveten och målinriktad träning och lärt sig att utveckla det inre ledarskapet.

Mildred Stenberg Falk, platsansvarig på Radix Kompetens i Ängelholm, har initierat ett samarbete med Elenor Thelander. Detta eftersom de båda två har en gemensam tro på kraften i den enskilde individens styrka. Att ett coachande förhållningssätt ger möjlighet att växa och utvecklas på det personliga planet.

Hos Radix Kompetens i Ängelholm arbetar Mildred Stenberg Falk dagligen med deltagare för att lyfta och stärka den enskilda individen. Hennes stora övertygelse är att alla som arbetar med att stärka sig själv som individ, sin självbild och sitt självförtroende, behöver verktyg på vägen.

– Därför tog jag kontakt med Elenor för att tillsammans med henne kunna erbjuda våra deltagare en verktygslåda som hjälper individen att ta kommando över sin egen utveckling och strategier för att nå sina mål, säger Mildred Stenberg Falk.

Stresshantering och fullt fokus tar tid
De deltagare som har medverkat i Mental styrka ledd av Elenor Thelander har fått lära sig vad det är som påverkar oss människor, hur våra hjärnor fungerar vid stress och i andra situationer. De har även fått tips på hur de själva praktiskt kan öva upp självkänslan, hantera stress på olika sätt och att skifta mindset, det vill säga fokusera på ett mer motiverande bemötande av jaget. Deltagarna har lärt sig att fokusera på förändring utan omedelbar belöning, det får ta tid att må bra. Genom att medvetet och långsiktigt träna på kroppshållning och språk, att göra och prata annorlunda, går det också att påverka sin självbild och stärka sin självkänsla.

– Att arbeta med det inre ledarskapet hos våra deltagare är oerhört viktigt för mig. För om du som individ inte kan erövra din egen inre styrka blir det svårare att styra på vägen mot dina drömmar och mål, samtidigt som vägen också blir väldigt lång. Min förhoppning är att vi ska bli ännu bättre på detta, säger Mildred Stenberg Falk.

Läs mer om Elenor Thelander, stresspedagog och mental tränare, och hennes företag Fullt Fokus.