Hur ser unga vuxna på att välja rätt väg i livet?

Ett av de största hindren i dag för unga är att komma in i arbetslivet och få en trygg anställning. Unga vuxna behöver redan på högstadiet få förståelse för hur arbetsmarknaden ser ut och vad som krävs för att nå sina mål. Detta har Radix Kompetens affärsutvecklare och företagets praktikant tagit fasta på.

Onsdagen den 31 maj var affärsutvecklare Åsa Krug och Roaida Hamza, som till vardags studerar vid KYH i Malmö i affärsutveckling digital handel, på Johannes fritidsgård i Malmö för att föreläsa för ungdomar som går i årskurs åtta och nio. Några har redan gjort sina gymnasieval och vet vad de vill bli, men alla saknar förståelse och ibland kunskap om vad som krävs för att nå sina mål. Detta framkom tydligt i de enkätsvar Roaida Hamza och Åsa Krug fick in från ungdomarna redan före besöket.

– Vi utgick från de svar vi fick in från ungdomarna själva, såg vilka kunskaper som saknades och anpassade vår information utifrån det. Bland annat såg vi att de kände till hur man skriver ett CV, men de var inte lika bekanta med vad ett personligt brev är, säger Roaida Hamza, som vid sidan av sina studier också jobbar extra som fritidsledare på Johannes fritidsgård.

Göra något för ungdomar
Det hela började med att Roaida Hamza och Åsa Krug, som är hennes handledare under praktiktiden hos Radix Kompetens, tillsammans kom fram till att de ville göra något för ungdomar. Eftersom det fanns en ingång på Johannes fritidsgård bestämde de sig båda för att börja med de unga där som Roaida Hamza redan känner. Radix Kompetens är ett företag som arbetar med att hjälpa människor på vägen till rätt jobb, bland annat genom stöd och matchning. Insatser och hjälp som ofta borde komma mycket tidigare i livet genom kunskap och förberedelser för en arbetsmarknad.

Unga behöver förstå dagens arbetsmarknad
För att ta reda på behoven sammanställde Roaida Hamza och Åsa Krug enkäter som ungdomarna först fick besvara. Svaren gav dem en tydligare bild av vilka frågor ungdomarna behövde få svar på, och därmed vilken information de själva skulle erbjuda. Syftet med besöket på Johannes fritidsgård var bland annat att inspirera till att söka helg- eller sommarjobb redan nu. Men också att reflektera över framtiden på sikt, och vilka val de bör göra för att nå dit de vill.

– Vi insåg att vi behövde ge ungdomarna information om vårt välfärdssystem, hur det fungerar med skatt och pension och vad skatten går till. De flesta har ännu inte sett en lönespecifikation ännu, så det ville vi också prata om och förklara vad det innebär att få lön. Vi berättade om dagens arbetsmarknad, och betonar hur viktigt det är med utbildning i dag för att över huvud taget ha en chans att komma in i arbetslivet och få rätt jobb, säger Åsa Krug.